Julig presentkorg

Förra året gjorde jag korgar åt både mamma + pappa och åt syster + (numera) maken. Blandade både köpta och hemgjorda saker. Bland det köpta fanns kaffe, the och glögg. Sen stoppade jag ner lite hemgjorda prylar. Chilisylt, kola, Rocky Road bland annat. Minns faktiskt inte helt vad jag hade i. Vad jag minns är däremot att det blev väldigt uppskattat.

Tyckte att det var ett lite roligare sätt att överlämna julgodiset som jag alltid har med mig upp i alla fall. Får se om det blir något liknande i år. Jag har i alla fall börjat lite med snapsen. Ja, både min syster och min mamma läser bloggen, men jag tänkte att om jag skriver detta redan nu så har de säkert glömt bort det innan det är jul igen..

En sak som inte var med i presentkorgen var päronsylt med vanilj och mörk choklad. Den upptäckte jag nämligen först i våras. Den var bara såååå god. Nu är det rätt bra pris på päron, så det är snart dags att göra en sats till. Jag återkommer med receptet. FIXAT!!

Tills vidare får ni lite tips på fler saker som definitivt passar i en presentkorg
Chilisylt -
God till ostar och kallskuret. God till det mesta faktiskt. Ja jag vet, det är en upprepning, men den är bara så god till allt. Jag kan faktiskt inte förstå hur jag överlevde mina första 31 år utan den.
Snaps - Hey, inget julbord utan nubbe (även om jag personligen klarar mig betydligt bättre utan).
Hemgjord senap - även om jag inte kommer att stoppa det i nån julkorg varken till mamma eller syster då de båda två gör egen. Och även om jag skulle få för mig att göra senap kan jag inte kvalitetstesta den eftersom jag inte alls gillar det.
Kanske någon god ost - brie, gorgonzola, chevre, parmesan?
Ölkorvar - kommentar överflödig

Fler tips mottages tacksamt!


Och tips fick jag i massor, man tackar :-)
Nu, när det är skördetider, är det helt perfekt att förbereda lite ätbara julklappar, eller små "gå bort"-presenter till vinterns glöggfester.

Fortsätt gärna att kommentera, så fyller jag på listan vartefter!

Annica tipsar om
ca 10 sorters olika godis (tryffel, kola mm)
saffransskorpor i en hemmagjord kartong med silkespapper och fint snöre runt om
fina servetter
hjortronglögg
rökt hjortstek
varsitt örngott där det stod fina ord på

Therese - Sockenvägens Söta fyller på med följande tips:
Jag lägger alltid i lite torkat och/eller rökt kött samt torkad svamp, men Årechoklad och polkagrissnaps brukar också vara uppskattat :-D

Från Helena - Hellys Jul får vi följande tips, något för mellandagarna kanske?
De där dvd-filmerna stora butiker har slängt ner lite ocharmigt i backar, där kan man hitta guldkorn. Brukar väl ligga på så där en 99 spänn för två va? Nått att gotta sig till när man mumsar och dricker gott! Gärna med Russell Crowe... ;)

Om man lyder ovanstående tips är det nice med något gott att tugga på. Wesslantjej tipsar om trendiga bakverk och godis:
Som den gottegris jag är, cakepops/cakeballs, knäck eller ´tryfflar är ju aldrig fel. Jag skulle hoppa av glädje i alla fall..

Alexandra - Pysselmaniker kommer med saker som hjälper julstämningen på traven: 
Hemgjorda praliner!!! =) Och om du fortfarande kan hitta: svamp som du torkar och förvarar torrt fram till jul. Kan det vara icke ätbara saker? Den som är pysslig kan dekorera ljus och tändsticksaskar.

Kommentarer
Annica säger:

ca 10 sorters olika godis (tryffel, kola mm)

saffransskorpor i en hemmagjord kartong med silkespapper och fint snöre runt om

fina servetter

hjortronglögg

rökt hjortstek

varsitt örngott där det stod fina ord på

2011-10-03 | 07:41:52
Bloggadress: http://anniicanilsson.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Jag lägger alltid i lite torkat och/eller rökt kött samt torkad svamp, men Årechoklad och polkagrissnaps brukar också vara uppskattat :-D



Min ikea byrå ska komma i morgon, men efter snart en månads väntan så tror jag det först då paketet ligger på min bro ;-P KRAM

2011-10-03 | 08:57:11
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Johanna säger:

Vad intressant med chilisylt! ska genast kolla upp det.

men det är en väldigt smart idé, att ge bort presentkorgar. :)

2011-10-03 | 09:40:15
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se/
Helena - Hellys Jul säger:

De där dvd-filmerna stora butiker har slängt ner lite ocharmigt i backar, där kan man hitta guldkorn. Brukar väl ligga på så där en 99 spänn för två va? Nått att gotta sig till när man mumsar och dricker gott! Gärna med Russell Crowe... ;)

2011-10-03 | 10:22:00
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Wesslantjej säger:

Som den gottegris jag är, cakepops/cakeballs, knäck eller ´tryfflar är ju aldrig fel. Jag skulle hoppa av glädje i alla fall..

2011-10-03 | 12:10:21
Bloggadress: http://tjejenochlivet.blogg.se/
Helena - Hellys Jul säger:

men men, vad är det för spel du nämner?? Aldrig hört talas om. Kanske nått för mig??

2011-10-03 | 12:20:28
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Linn säger:

Hej! Vad kul att du hittade till mig! Prova äpplena, det blev hur gott som helst! Men jag gillar nog nästan chipsen ännu mer!



Vilken fantastisk blogg du har!

2011-10-03 | 15:47:58
Bloggadress: http://www.hemmahoslinn.se
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Hemgjorda praliner!!! =) Och om du fortfarande kan hitta: svamp som du torkar och förvarar torrt fram till jul. Kan det vara icke ätbara saker? Den som är pysslig kan dekorera ljus och tändsticksaskar.



Kul att du gillade min adventskalender från förra året! Tänkte göra en ny i år och funderar på temat "julklappstips"!



Och du som gillar jul, spana in Sagolikt pyssels pysselstaffet med jultema när den kör igång! Mer info hittar du här:

http://stinaglaas.blogspot.com/2011/09/nu-ar-det-dags-att-anmala-sig-till.html

2011-10-03 | 19:06:58
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback