Recepten från glöggfesten:

Gårdagens glöggfest var en mycket lyckad tillställning. Hoppas att gästerna oxå håller med mig :-) De flesta gick härifrån mätta och belåtna, och eftersom många har efterfrågat recepten så: håll till godo.

Menyn:
Glögg (så klart)
Russin och skållad mandel
Gorgonzola och Kvibille gräddädel
Pepparkakor
Choklad och pepparkaksmuffins (dela receptet på 3 så blir det 12 normalstora muffins)
Polkabräck
Kryddiga nötter (har modifierat detta recept på Union Squares barnötter
Ädelostbollar
Skinksnittar
Leverpastejsnittar
Baconlindad ölkorv med sweet chili-dip 


Kryddiga nötter
500 gram blandade nötter
2 msk grovhackad färsk rosmarin
½ tsk cayennepeppar
1 msk honung
2 tsk Herbamare örtsalt 
1 tsk pepparkakskryddor
1 msksmält smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Blanda nötterna på en långpanna och rosta i ugnen i 10 minuter.
3. Rör i hop kryddorna, sockret och det smälta smöret.
4. Vänd nötterna i det smaksatta smöret och servera dem varma.



Ädelostbollar
Lite svårt att skriva recept på detta - höftade mig fram, men jag gör ett försök...
Tala gärna om vad det är innan gästerna hinner smaka - Jag har lite mörkt hemma, så en av gästerna trodde att  det var köttbullar. En annan trodde att det var tryffel. Båda två blev ganska förvånade
:-) 

1 förpackning Kvibille Gräddädel
50 gram Philadelphiaost
En ca 7 cm bunt pepparkakor, krossade så att en viss del är grovt grus och resten är smulor till själva bollarna
Ytterligare pepparkakor att rulla bollarna i - FINT krossade

Gör så här:
1. Smula sönder ädelosten 
2. Blanda med Philadelphiaosten och sedan med den krossade pepparkakan.
3. Forma till små bollar och rulla i mer krossad pepparkaka

Förbered: Gör steg 1 och 2 dagen innan partajet. Rulla bollarna på morgonen.



Skinksnittar
8 skivor mjukt tunnbröd (rektangulärt)
400 gram kokt skinka
100 gram philadelphia
2 msk äppelmos
1 msk dijonsenap
2 msk vanlig sötstark senap
Santa Maria Forest Blend

Gör så här:
1. Blanda philadelphia, äppelmos, senap och Forest Blend. Bred ut på tunnbrödet.
2. Lägg några skivor skinka på varje tunnbröd och rulla ihop
3. Skär i munsbitar

Förbered: Gör steg 1 och 2 dagen innan partajet. Skär i snittar vartefter det går åt.



Leverpastejsnittar
Vörtbröd, varje skiva skuren i 4 bitar
200 gram leverpastej (jag använde Arbogas bredbara)
50 gram Philadelphiaost
2 msk mörk rom (jag använde Captain Morgan)
1 msk grönpeppar, krossad
Herbamare örtsalt
Rödlöksmarmelad

1. Blanda leverpastejen med philadelphia, rom och kryddor
2. Bred en klutt på varje brödbit och lägg på en klick rödlöksmarmelad.

Förbered: Gör i ordning leverpastejsgucket dagen innan. Då hinner kryddorna utvecklas lite oxå. Gör i ordning snittarna vartefter.



Baconlindad ölkorv med sweet chili-dip
15 ölkorvar
3 paket bacon

2 dl creme fraiche
Sweet Chili-sås efter smak

Gör så här:
1. Skär baconbuntarna i fyra delar
2. Skär ölkorvarna i 6 bitar
3. Lägg några baconskivor i taget mellan smörpapper och platta ut dem med handen. Rulla in en korvbit i varje skiva.
4. Bränn av i ugnen, ca 30 minuter i 180 grader.

5. Blanda creme fraiche och sweet chili till dip.

Förbered: Rulla korvarna i bacon dagen innan.

Kommentarer
Ellen säger:

Det är alltid lika kul att få ta del av lite nya julrecept! Tack för tipsen :)

2010-12-06 | 21:56:28
Bloggadress: http://ourchristmas.blogg.se/
Pernilla -Bli min jäst säger:

Gud så gott allting låter!!! Det här är ju en perfekt blogg nu när julen närmar sig :)

2011-10-10 | 08:24:28
Bloggadress: http://bliminjast.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Åhhh baconinlindad ölkor, himmelskt!!! DET MÅSTE prövas, kanske redan ikväll, favvo snacksen i ett, kan inte bli fel :-D

Svar: Det är grott! (GRymgOTT)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-09 | 08:51:12

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback