Andra advent, glögg och muffins

Idag är det andra advent, och traditionsenligt är det helgen för min födelsedeagsglögg. Tidigare år har det varit på lördagen, men de senaste åren har det lyckats bli fyllefester, så nu blir det ett söndagsmys så att det kan bli det mys som det är tänkt att bli :-)



Ja jag vet. Mobilkamera är inge kul. Men jag HAR tagit en massa foton med J:s fina systemkamera. Måste bara få över dem till min dator oxå...

Nu håller jag på att baka muffins i långa rader. Folket dyker upp efter tre. Här är receptet jag använder mig av:

6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
375 gram mycket mjukt smör
4½ dl strösocker
3 msk pepparkakskryddor
6 ägg
4 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Lägg alla ingredienser utom mjölken i en matberedare och kör snabbt. Häll i mjölken och kör igen tills du har en slät smet.
Häll upp i muffinsformar.

200 grader (180 grader vid varmluftsugn) och ca 9 minuter för minimuffins. Bör bli runt 80-100 stycken.

Efter att ha sett att många har lagt till kakao i sina vanliga pepparkakor så har jag testat att byta ut 1 dl mjöl mot 1 dl mörk Droste-kakao. Får se hur det blir.

Ha en fin dag!

Edit kl 11:18: Det blev supergott att kombinera pepparkakskryddor och choklad.

Edit, dagen efter kvällen före: Undra varför jag gjorde så MÅNGA muffins? Notering till nästa år: gör på 3 ägg! Det räcker! Minns hur mycket muffins du fick frysa in!

Kommentarer
Linda säger:

Läge att säga grattis då, antar jag... Ha en mysig glöggsöndag.

2010-12-05 | 13:17:45
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Johanna säger:

SV: ja det kan man verkligen undra. det skulle nog göra sucee!

2010-12-05 | 22:59:39
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se/
Rut säger:

Schysst design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2011-07-11 | 08:55:50
Bloggadress: http://gravidforsakring.net
Tomtens Dotter säger:

Hej Rut

Kul att folk hittar in ägen på sommaren.

Jo jag har använt de mallar som finns och modifierat färger, bakgrund och header enligt de ovärdeliga tipsen på www.designadinblogg.se

2011-07-14 | 22:09:36
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback