Recept: Gott till glöggen, sött och salt

Det var länge sedan russin och mandel var de enda givna tillbehören till glögg. Trenden de senaste åren har varit att kombinera den söta glöggen med något salt. Att lägga ädelost på pepparkakan är något de flesta anammat (utom undertecknad som inte gillar ädelost överhuvudtaget) och detta var nog det som banade vägen för den salta trenden vi befonner oss i.

image101Ska du bjuda dina vänner på en glöggfest har jag lite tips på vad du kan bjuda på. Naturligtvis russin och skållad sötmandel. Bor du i ett invandrartätt område har du förmodligen en butik i närheten som har ett bra utbud av alla möjliga sorters nötter. Köp lite blandade sorter. Eller nöj dig med pistagenötterna, de älskas av alla tror jag (glöm inte att sätta fram ett par skräpskålar till skalen). Lite mandariner/satsumas. Pepparkakan har en given plats så klart. En bit ädelost. Har även läst att fikonchutney ska vara en höjdare till pepparkaka med ädelost. Julmust kanske också är trevligt.

Be vännerna ta med sig sin egen glögg, annars lär du bli ruinerad (i alla fall om man som jag bjudit in över 20 pers på glöggfesten). Men köp ändå hem några olika varianter OM det tar slut någonstans. Blossa07 har en given plats. Dufvenkrooks starkvinsglögg har en lika självklar position. Vill du bjuda på Blossa Trestjärnig med Calvados (nyhet) så tänk på att den endast finns i beställningssortimentet på Systemet och därför måste beställas minst en vecka i förväg. Ni kanske även ska ha en gemensam provsmakning på Lucia Chokladglögg? Eller så gör du det enkelt för dig och köper hem en Blossa Bag In Box.

På bilden: Boda Novas underbara glöggkolv. Den fick äran att flytta hem till mig förra julen :-)

Men det salta då? Skulle det inte komma tips om det med? Jodå, frukta intet, räddningen är nära. Här kommer lite tips på snittar, upphottade nötter och ett recept på saffransscones för den som inte har tid/ork/lust att baka egna lussekatter. Saffranssconsen är dessutom utmärkta till luciafrukost, bara med lite salt smör på *mums*

Inget av nedanstående recept är mina egna. Men jag har provat dem, gjort lite misstag som jag lärt mig av och modifierat så att de funkar för mig. Dessutom slipper ni besväret att leta efter dem. Varsågoda: Här kommer Den Perfekta Glöggmenyn. Bara att skriva ut och spara :-)


Skinksnurror
Recept och bild från Arlaköket.
Kommer nog att göra två varianter: En enligt nedanstående recept, en där jag blandar kesellan med äppelmos och Santa Maria Forest Blend istället för senap
image104
2 kakor fyrkantigt mjukt tunnbröd
1 dl Kesella
1 msk stark julsenap
200 gram tunt skivad kokt skinka

Gör så här:
1. Blanda Kesella med senap och bred på tunnbrödet.
2. Lägg på skinkskivorna och rulla ihop.
3. Svep in i plast och lägg i kylen fram till servering.
4. Skär i snittar precis innan servering


Provensalska ostbröd till glöggen
Recept och bild från Arlaköket

image1024 dl grovriven ost, Kvibille präst
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
1/2 dl hackade valnötter
1 msk flytande honung
5 skivor grovt bröd

Gör så här
Blanda ost, crème fraiche, valnötter och honung.
Rosta brödet och dela i halvor.
Bred på oströran och toppa ev med valnötter.



Sesambitar
Recept och bild från Arlaköket

image1034 dl riven Kvibille Cheddar
250 g Kesella
8 skivor kavring
1 msk sesamfrön

Gör så här:
1. Blanda ost och kesella.
2. Bred blandningen på alla brödskivor
3. Lägg ihop dem med ostkrämen emellan och ovanpå.
4. Strö över sesamfrön
5. (eventuellt kan du kantskära brödet)
6. Dela varje dubbelsmörgås i 6 bitar.


Pepparkakssnittar:
Recept: Mat-Tina. Bilden har jag hittat på nätet...
Jag krossar pepparkakorna finare än på bilden så att röran blir mer sammanhängande och tillsätter dessutom ett par matskedar gräddfil. I originalreceptet ska man kladda på oströran på brödet och sedan strö över pepparkakskrosset.


image1072 kakor fyrkantigt mjukt tunnbröd
150 g ädelost
1 msk olivolja
10-15 pepparkakor, krossade

Gör så här:
1. Mosa osten i en skål, och tillsätt olivolja droppvis tills du får en jämn smet. (Blanda i gräddfilen)
2. Krossa pepparkarkorna, fint, men med några större bitar
2. Bred ut röran på tunnbröden.
3. Rulla ihop, tätt! Låt helst vila i plastfolie i en halvtimme, så det "sätter sig" litegrann.
4. Skär tunna bitar, och stick en tandpetare i varje.

Variation (som jag inte testat): Min kollega brukar göra en liknande röra. Hon krossar pepparkakor och blandar med Creme Bounjours ädelost tills smeten får en fast konsistens. Sedan rullar hon dessa till små bollar. Bollarna kan sedan rullas i ännu mera krossad pepparkaka.


Söta cashewnötter:
Har mixtrat med Leila Lindholms Birdie Nam Nam partynötter. Leila gör dessa på blandade nötter. Jag har samma kryddor som i hennes recept. Hon kör teskedar, jag kör matskedar :-)

400 gram cashewnötter
1 äggvita
1 dl strösocker
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 msk kardemumma

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda nötterna med äggvitan.
3. Rör i hop kryddorna och sockret och blanda med nötterna.
4. Rosta på en plåt i cirka 10 minuter, låt svalna.


Union Square Cafés barnötter:
Ur Nigella - kort och gott.
Tips: Undvik valnötter i detta recept. Det finns så många "gropar" i en valnöt som kryddblandningen kan sätta sig i. Valnötterna blir med andra ord jättekryddiga vilket leder till att det inte är så mycket godis kvar till resten. Skållad sötmandel var nog de nötter som var godast till just denna blandning. Macademianötter oxå jättegott.

image101500 gram blandade nötter
2 msk grovhackad färsk rosmarin
½ tsk cayennepeppar
2 tsk brunt farinsocker
2 tsk havssalt
1 msk osaltat smält smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Blanda nötterna på en långpanna och rosta i ugnen i 10 minuter.
3. Rör i hop kryddorna, sockret och det smälta smöret.
4. Vänd nötterna i det smaksatta smöret och servera dem varma.



Saffransscones
Recept och bild från Arlaköket.
I originalreceptet ingår dessutom 1 dl russin. Arlaköket föreslår att dessa ska serveras med Kesella Vanilj. Trots att detta är scones (dvs bakpulverbröd) blir de inte torra och tråkiga så fort de kallnat. Du kan göra dessa efter lunch och de är fortfarande goda när gästerna kommer på kvällen. Dagen efter är de dock ingen höjdare. Men du behöver knappast bekymra dig. Det lär inte finnas några kvar.

image1051 förpackning Kungsörnens pizza- och sconesmix
2 kuvert saffran
1 dl socker
1½ dl vatten
2 dl gräddfil

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader
2. Blanda alla torra ingredienser, rör sedan ner vatten och gräddfil
3. Forma till runda bullar (ca 15-18 st)
4. Grädda i 10-12 minuter


Sådärja.
Nu tror jag att du fått recept så det räcker och blir över.
Själv pustar jag ut efter att ha skrivit världens förmodligen längsta blogginlägg :-)

Kommer du att testa något av recepten? Du kanske redan testat något av dem?
Vad brukar DU ha till glögg?
Vilken är din favoritglögg?

Kommentarer
Maggie säger:

Wow, imponerande! Vad bra att du har samlat alla goda ting på samma ställe. Jag kommer definitivt att testa några recept!

2007-11-16 | 18:24:45
Bloggadress: http://minjul.blogg.se/
Hanneles jul säger:

Mums (finns väldigt milda ädelostar, gorgonzola är också fint)

2007-11-16 | 21:50:48
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
Yngla säger:

Men tjena vilken härlig julblogg! Här kommer jag att hänga med tindrande ögon fram till jul!!

2007-11-17 | 10:16:09
Bloggadress: http://blogg.passagen.se/yngla
Purple säger:

Vilken jättetrevlig blogg. Massor av gott och trevliga tips. Perfekt inför julstöket i köket, tack!!

2007-11-17 | 11:19:31
Bloggadress: http://purplearea.blogspot.com
Pethra på Inredningsbloggen säger:

Mums, så mycket gott! Måstejag tipsa om!

2007-11-18 | 21:01:17
Bloggadress: http://inredningsbloggen.blogg.se
Koselig säger:

Hei og hopp fra meg i Norge, som har kjøpt min alldeles første flaske med Blossa glögg i år (på vitt vin tror jeg faktisk) og fikk tips om denne siden fra min gode bloggevenninne En liten Anca!

Her kommer jeg til å stikke innom mere! Ha en fin dag!

2007-11-20 | 12:39:41
Bloggadress: http://koselig.blogspot.com
marcus säger:

HEJ JAG UNDRAR OM JAG KAN FÅ RISEPT KOMPASVÄGEN4
stiklinge

2007-11-26 | 16:26:18
Anita Isberg säger:

Vad passar till Blossas glögg med Calvados ?

2007-11-29 | 17:12:22
Tomtens Dotter säger:

Anita: Har tyvärr inte en susning. Tyckte inte om den glöggen överhuvudtaget så jag kanske ska svara chilipeppar eller nåt.... Som bedövar smaklökarna. Eller så tittar man vad systembolaget rekommenderar, nämligen cheesecake
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=89601&Butik=0&SokStrangar=

Marcus: Hopoas att du kan lösa detta på annat sätt, eftersom jag inte har nån skrivare...

2007-11-29 | 17:35:45
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Eleonore säger:

Hej!
Och tack för de fina recepten på tunnbröd-snittarna!
De passade jättebra på min glöggfest igår.
För övrigt är hela bloggen super mysig.
God Jul!

2007-12-16 | 22:24:59
Ica (Tomtens Dotter) säger:

Eleonore:
Vad roligt att du kommer in och skriver EFTER att du testat recepten. Extra roligt.
Och tack för komplimangen, vi har det rätt mysigt ihop, bloggen och jag ;-)

2007-12-18 | 22:41:14
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Det var detta inlägg som låg sparat i min mapp :-D Men har för mig att du också tipsat om nått med färska fikon?! Får fortsätta att botanisera... KRAM

Svar: Näe, inga fikon. Men jag såg en grej som måste testas: baconlindade fikon, som först kryssats och fått lite chevre i skårorna. Sen gratinerats. Vill man dö eller? Mums
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-11-09 | 08:49:27

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback