Julgranspynt

Igår filosoferade jag om hur en julgran får se ut. Eller kanske framför allt om hur den INTE får se ut. Idag tänkte jag prata om vad jag vill ha i min gran.

Jag valde färgskala utifrån mina julgardiner. De är mörkt vinröda, och de drar åt det lila hållet, snarare än det röda. Jag har så klart en himla massa röda kulor sedan tidigare, men för att det inte ska bli helt fel mot gardinerna måste det blandas upp lite. Så jag shoppade en hel massa kulor från ljust orangerött till hasselnötsbrunt till vinrött och lila. Låter som en helful kombination, men då kulorna är matta blir det faktiskt en fin effekt, och man får känslan av att färgskalan hålls ihop. Dessutom har jag mina fina polkagrisar och några helt underbara tomtar som bor i granen. Tomtarna skymtas på bilden, men resterande pynt är gammalt och kanske inte så aktuellt i den nuvarande granen. Bilden är 4-5 år gammal skulle jag tro...

Problemet var det där med att kulorna är matta, och alltså reflekteras inte så mycket av ljuset. Så jag kom hem från Mios mellandagsrea med 24 vita, matta kulor. (Ibland känns vissa saker väldigt nödvändigt, tycker ni inte?)

När jag plockade undan julgranen förra året så passade jag på att inventera. Jag räknade varenda liten kula, varenda polkagris och varenda övrig dekor. Det var 303 stycken. När jag burit ner kartongen i förrådet hittade jag ytterligare en förpackning med pumlor. 30 stycken till. Det blir 333 saker att hänga upp i granen det. Eller som exet lite sarkastiskt uttryckte det förra året - och det var dessutom innan mellandagsreorna: "Man kan fortfarande se lite grönt på granen. Ska det vara så?"

Som om det inte var nog med granpynt redan. Igår började jag pyssla strutar. Jag blev jätteinspirerad av artikeln om crepepapper i Isabellas och kände att jag ville göra något liknande. Så här blev första försöket:

Struten blev väldigt lämplig i storlek till en gran. Gjord av papper i storleken 15x15 cm (dvs ett scrapbookpapper räcker till 4 strutar) som rundats. Crepepapper som bildar en volang på insidan genom att man tar en remsa och syr en söm igenom, dra sedan ihop papperet på sömmen så att det blir ett snyggt "rynk". Limma fast på strutens insida. Ett sidenband limmas fast i skarven, och även som hänge på strutens insida. Limma fast ett bokmärke i vintagestil. Fix, färdigt och klart :-)


Kommentarer
Victorias Jul säger:

Det var väldigt mycket pynt till granen du har. Jag har inte så mycket som jag använder faktiskt så jag måste inhandla lite mer (jag bytte tema på min julgran i fjol i och med att vi flyttade)

2011-10-25 | 12:52:36
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se/
Anna säger:

Oj då har du en massa pynt ju! Här går granen i silver och rött. Vi har 2 paket med kulor och snöflingor från Ikea som används år efter år, plus några istappar i frostad plast. Egentligen skulle jag vilja köpa nytt och fint och även ta fram alla mina fina glaskulor och andra ömtåliga granprydnader, men det får vänta tills barnen är större. Det är rätt skönt att bara ha plastpynt ifall någon skulle få för sig att välta granen, eller kasta boll med kulorna...



Strutarna blev jättefina! Nu har jag förresten köpt 101 idéer, den verkar väldigt mysig!

2011-10-25 | 17:19:04
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Linda/Candygirl säger:

Jättefin strut.



hmm.. vår gran brukar skifta. Nåt år svart/vit. Annat guld/röd och senaste åren har vi kört silver/rött. Blir nog så i år med - traditionsenligt.

2011-10-25 | 19:38:51
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
B-M B säger:

Söt strut, riktigt gammeldags.

Måste nog inventera mina julgranskulor,istappar,fåglar o klockor, en del riktigt gamla från min farmors tid.

2011-10-25 | 23:23:11
Tomtens Dotter säger:

Samlingssvar: Tack för era komplimanger om strutarna, jag är faktiskt riktigt nöjd (och det är inte ofta jag är RIKTIGT nöjd med mitt eget pyssel)



Victoria: Julgranspyntshopping är bra shopping. Förmodligen lika bra som skoshopping och handväskeshopping :-)



Anna: Ja det låter smart att vänta lite... Man köper ju de där fina kulorna för att man vill ha dem kvar.



Linda/Candygirl: Mmm dina granar brukar vara fina.



BMB: Klart att du ska inventera. Du borde dessutom gå in på Åhlens och spana in julkulegrisarna som de har.



2011-10-26 | 22:48:39
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback