Fisksoppa med saffran

Fisksoppa. En maträtt som kan varieras i all oändlighet. Vara lätt och lite tunn med örtiga smaker, perfekt en sommarkväll. Eller som denna; lite kraftigare. Fylld med rotsaker och höstiga smaker. 
 
Detta blev en riktig Cajsa Warg-soppa. Tömde kylen på de sista färska grönsakerna eftersom vi skulle handla dagen efter. Vitlöksbröd från frysen och alla blev glada och mätta. 
 

Eftersom detta var Cajsa Warg-matlagning så har jag inga exakta mått, men det behövs ju sällan för soppa. Se det som en skiss.  
 
 
  • Skär 300 gram lax i kuber, ca 3x3 cm. Sprid ut på ett fat och strö på ganska ordentligt med salt.
  • Fräs ett par gula lökar och skivad vitlök efter behag i lite olivolja. Löken ska bara svettas, inte få färg.
  • Tillsätt ett par matskedar tomatpuré så att den också får fräsa till
  • Släng i några grovt hackade tomater och två kuvert saffran
  • Nu är det dags för fond/buljong. Råkar du ha en egengjord fisk- eller skaldjursfond i frysen är det toppen. Det hade inte jag, så det blev vatten och några matskedar fond på flaska. Jag tog både hummerfond och brynt charlottenlökfond.
  • Kryddor. Salt. Jag tog timjan, paprikapulver, svartpeppar. En liten dutt spiskummin. Chilipulver, sånt som inte är stark utan bara ger en fyllig smak. Sambal oelek. 
  • Rotsakerna ska i nu. Jag hade tre morötter, en palsternacka och sisådär tio, tolv små potatisar.  Här får man tänka på hur man skär dem så att de får samma tillagnigstid, dvs ungefär samma storlek på hårda rotsaker som morot och palsternacka, medan potatisen kan bara i något större bitar.
  • När rotsakerna nästan är klara, vilket beror på hur stora bitar de skurits i, så är det dags att smaka av igen. Det behövs troligtvis mer salt.
  • Lägg ner fiskkuberna i soppan och toppa med massvis med purjolök. Sätt på ett lock och låt soppan puttra i ca tre minuter till, bara så att fisken knappt gått färdigt (den fortsätter tillagas i grytan). 
Servera med aioli och vitlöksbröd. Denna gång blev det en fuskvariant av köpemajonnäs, liiite creme fraiche och pressad vitlök. Men det är supergott med saffransaioli, HÄR finns mitt recept. 
 
 
 

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback