Saffransaioli med sambal oelek

Idag blir det årets första kräftskiva. Kanske lite sent, det borde ha varit för en månad sedan. Men det gör inget - det är alltid gott med kräftor. Faktum är att när jag var tonåring hände det ett par år att vi käkade kräftor på juldagen. Som avbrott i julmaten liksom. Det hade säkert mest att göra med att mamma ofta hittade nåt överblivet paket i frysen när hon rotade fram löjrommen, men det är ju bara bra :-)

När det vankas kräftor så är det ju faktiskt tillbehören som är roligast. En sak som jag alltid brukar göra är en supergod saffransaioli. Passar jättebra till alla sorters skaldjur. Och till fisksoppa. Funkar säkert som kall sås till all möjlig fisk när jag tänker efter :-)
 
 
Inte är det speciellt krångligt heller. Mosa/pressa vitlök efter behag (vilket i min värld innebär ett par klyftor) och blanda en äggula, sambal oelek efter behag, en tesked dijonsenap och lite citron. Har jag ingen citron hemma så tar jag balsamvinäger istället. Smaken blir lika god, men den blir lite mörkare i färgen så klart. Kör med elvisp och droppa i olja, lite, lite i början och sen kan man öka på hällandet lite. När konsistensen är lagom (efter ca 1,5-2 dl olja) så är det bara det roliga kvar: smaksättningen... Ett kuvert saffran, lite salt (eller Herbamare) och vitpeppar. Kanske behövs det mer citron, senap eller sambal? När jag gör denna till skaldjur gillar jag att lätta upp den med kanske en matsked creme fraiche eller gräddfil. Gör jag den till fisksoppa så skippar jag det.

Kommentarer
This christmas säger:

Mmm vad gott det ser ut!

Svar: Det ÄR jättegott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2012-09-24 | 19:09:57
Bloggadress: http://thischristmas.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback