Korvstroganoff del Diablo

När jag var liten gillade jag korv. I alla fall om den inte var tillagad. Kallkorv skulle det vara. I nionde klass pryade jag i ett storkök och fick skiva falukorv åt 1000 personer. Sen tog det ungefär 15 år innan jag åt korv igen....

Nu har jag börjat gilla korv. Men det måste vara en korv som har hög kötthalt, mycket smak (läs kryddor) och helst ganska grovt malen. Falukorv kan jag fortfarande inte med (om den inte är tunt, tunt skivad och stekt till en skosula - då KAN jag äta den, men det är inte så att jag njuter direkt). Eftersom jag inte äter falukorv har det blivit lite lite korvstroganoff i mitt liv. Men vem säger att man måste göra korvstroganoff på falukorv? Ingen. Faktiskt. Så jag lagade detta till middag igår:



Planen var en stroganoff på chorizo. Men när jag stod i affären sprang jag på en korv som jag inte sett tidigare, nämligen Djävulsk Hot från Sorunda Korvfabrik. Jag gillar Sorunda korv, så den kändes som ett givet val. Speciellt när de varnade STARK STARK STARK på förpackningen :-) Kan varmt rekommendera denna, i alla fall om man gillar korv med lite drag i.



Korvstroganoff del Diablo

360 gram Djävulskt Hot korv (resten hade jag hunnit snacksa dan innan...)
1 gul lök
5 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 dl creme fraiche
0,5 dl grädde
Rökt paprika
Spiskummin
Smör eller olja till stekning

Gör så här:
Hacka lök och vitlök och fräs den. Skär korven i skivor. Försök att inte äta upp för mycket av den under tiden... Fräs korven tillsammans med löken. Krydda med spiskummin och rökt paprika. Häll på grädde, creme fraiche och tomatpuré. Låt allt puttra ett tag, och servera med ris.

Namnet på maträtten var givet med tanke på vilken korv som användes. Spiskummin och rökt paprika var inte en del av den ursprungliga planen, men vad tusan, det är ju så det är med matlagning. Gott blev det i alla fall. Så testa vettja!


Kommentarer
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Falukorv till 1000 pers, jag förstår att du inte kan äta det! Jag är inte helelr så glad i falukorv, jag vet liksom inte om jag litar på att det inte är fräscha råvaror inuti det röda skinnet.

2012-04-16 | 14:12:34
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Ann-Sofie: Nej visst känns det så? Och vad är det där med att det ska innehålla "minst 40% kött"? Kom igen när det är över 80. Minst.

2012-04-16 | 21:17:30
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger:

Mums, synd bara att denna korv inte finns här, jag är lite av korvoman vad gäller starka korvar så jag brukar scanna av utbudet då å då...

Å ang falukorv är jag nog ännu ett barn, gillar den inte stekt, men tar gärna en kall bit ;-D

KRAM

2012-04-17 | 08:12:16
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Anna säger:

Här äts det falukorv i alla dess former. Vad det är i väljer jag att inte tänka så mycket på ;)

Din stroganoff låter supergod! Kanske provar en lite snällare variant med chorizo eftersom barnen är lite kinkiga med kryddor. Det får vara gärna vara lite starkt, men inte starkt starkt starkt :)

2012-04-17 | 19:02:15
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Leo säger:

Här äts det falukorv, dock endast Scan Deli. Tack för receptet Tomtedotter. :)

2012-04-18 | 10:25:48
Bloggadress: http://leoscookie.hotmail.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback