Vill du göra en egen strut?

Då har du tur, för min pedagogiska ådra har varit på hugget idag. Tyckte att beskrivningen i Isabellas var lite knapphändig så jag ordnade en egen. Jag tycker att detta är ett superroligt och framförallt ENKELT pyssel. Vilket så klart inte är en nackdel om man planerat att göra många... Det ser ut som om man lagt ner mycket mer tid och energi än vad man faktiskt gjort :-)

Tänk vad fint med ett gäng av dessa hängande i granen. Fyllda med olika godisar i rött och vitt.
Hmm... Undra vad det ska bli för godisar. Polkagrisar så klart!

Alla miniatyrbilder nedan är klickbara för större storlek

Jag har gjort struten i ett papper i storleken 15x15 cm och jag tyckte att det var väldigt lagom av flera olika anledningar. Dels blir det en lagom stor strut för julgranen. Dels så gör det att man får ut 4 strutar av 1 scrapbookpapper. Om du inte känner för att upprepa mina misstag gör du klokt i att välja ett lite tunnare papper, de tjocka blir lite jobbiga att snurra till en strut.

Rita ut en "kvartscirkel" på papperet med hjälp av en passare och klipp sedan ut. Om du inte har någon passare kan du göra som jag har gjort: skapa en egen, vilket är fullt tillräckligt för ett projekt som detta. Knyt ett snöre runt en penna, håll fast i ena hörnet och rita ut "kvartscirkeln"


Sen är det dags att skapa struten. Nu får man välja om man vill ha en vid eller en smal strut. Det är bara att rulla ihop till en strut och limma ihop när den ser ut som man vill.

Vad ska man limma med då? Jag har både testat dubbelhäftande tape och limpistol. Jag tyckte att limpistolen är att föredra. För övrigt är limpistolen en pysslares bästa vän. Men den som uppfinner trådfritt smältlim förtjänar ett Nobelpris.



Leta rätt på ett lämpligt bokmärke och limma på.

Är det ett bokmärke med raka kanter blir det snyggt om man chalkar kanterna först.



Nu är det dags att skapa pricken över i:t, nämligen kanten av crepepapper. Förpackningen jag köpte innehöll crepepapper i storleken 50x250 cm. Jag klippte en remsa på ca 5 cm och delade den sedan på hälften. Till varje strut går det alltså åt en remsa på ca 125x5 cm.

Det här momentet är det perfekta framför-TV:n-pysslet: Sy en söm rakt igenom remsan. Ungefär 5 mm avstånd mellan stygnen är lagom. Fortsätt tills du har sytt igenom hela remsan, därefter ska remsan rynkas så att den passar ihop med strutens insida.


Jag ville ha lite guldskimmer på crepepapperet. Jag sprayade därför den rynkade volangen med Glimmer Mist i färgen Antique Brass.

Om du inte har Glimmer Mist hemma, eller om du inte vill ha skimmer, så spraya lite med en vanlig vattenspruta istället.




Klipp bort en del från ena sidan, lämna ungefär 1 cm mot sömmen. Detta för att det inte ska bli så klumpigt när det är dags att limma fast "volangen" inuti struten... 

Limma ihop ändarna till en cirkel. 


Nu börjar det bli roligt på riktigt :-)
Utrusta dig med limpistolen och börja limma fast volangen på strutens insida.

Tänk på att kolla allt eftersom så att det är ungefär lika mycket rynk som sticker upp på strutens utsida...



Limma fast ett sidenband i skarven. Jag ville dessutom ha en rosett så jag sparade ganska mycket av bandet så att det finns mariginal att knyta. Frisera sedan ändarna till lämplig längd.

Sen är det bara att limma fast ett band som hänge på strutens insida. Klart!


4 st färdiga, twelve to go...

Kommentarer
Helena Ljunggren säger:

Så otroligt söt strut!



Kul med bilder på tillvägagångssättet!

2011-10-30 | 18:27:34
Bloggadress: http://www.helenaljunggren.com/
Lisas Vinterland säger:

Tack så mycket! :) Och vilka fina strutar, gillar det äldre motivet! Det där med strutar i granen har aldrig förekommit hos oss, men varför inte undrar jag när jag ser det här. Fyllda med godisar är också en bonus, det kommer nog pryda min gran i år, tack för inspirationen :o)

2011-10-30 | 19:30:19
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
Helena - Hellys Jul säger:

Så fina, bra pysslat! Vad bra tutorials du gjort oxå :)

Köpte på Skansens julmarknad för några år sedan superfina strutar av gamla tapeter, sådana med medaljonger. Hänger dem lite överallt, inte i granen. Och har man tur kan det ligga nått gott i dem när man passerar ;)

2011-10-30 | 20:05:27
Bloggadress: http://hellysjul.blogspot.com
Nena säger:

Harlig blogg du har och otroligt bra tips for hemmapyssel:))

Kramar,

Nena

2011-10-30 | 20:05:46
Bloggadress: http://paradiserecipe.com/?lang=se
Mina Högtider säger:

Så fina! :)



SV: Absolut vore det lättare om man fick vara tomte till någon som man följer.. har ju redan märkt att det är blandat innehåll på bloggarna.. vissa avslöjar mer och andra mindre..

2011-10-30 | 21:42:15
Bloggadress: http://minahogtider.blogspot.com
Victorias Jul säger:

Vilken fin strut. Ska nog göra lite strutar i år att stoppa godis i och ge bort

2011-10-31 | 08:35:38
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se/
Emelie - Emelies Christmas säger:

Ohh så fint!

2011-10-31 | 21:01:28
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se/
Tomtens Dotter säger:

Tack för alla snälla kommentarer, jag blir tokglad av dessa!

2011-11-05 | 11:26:36
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Tack för tipset om crepepapper! Sådant har jag ju en hel del av här hemma och resultatet blev ju jättefint!

2012-09-02 | 12:47:58
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback