Slånbärslikör


Nu när frosten har funnit stora delar av landet är det dags att plocka slånbär. Vet faktiskt inte varför man ska plocka dem efter frosten (eller låta dem bo i frysen en natt), men de som vet säger att det är så.

För en månad sen eller nåt så hade jag och Eva en sylta-stafta-dag och då tillverkade vi bland annat slånbärslikör. Ingen av oss hade druckit det tidigare, men herregud så gott det blev. Vi provsmakade i fredags, och i lördags var jag bakis. Det är knappast enbart slånbärslikörens fel. Snarare beror det på att jag glömt bort den gyllene regeln om att inte blanda. Men det gjorde jag. Bubbel, drink, glögg, vin, varm&kall och slånbärslikör. Nästa gång ska jag tänka efter före. Men det är nästa gång :-)
Så här ser de ut. Att plocka slånbär går fort eftersom bären är stora och buskarna är fullproppade med bär (i alla fall de vi hittade). Men det kan göra rätt ont. De har lååååånga taggar, bara så ni vet.

Jag kunde så klart inte hålla mig från att pyssla ihop en etikett till flaskan, eftersom mamma ska få den.
Papper från Panduro, de stora bokstavsstämplarna är Tim Holtz, de små bokstäverna kommer från Forma Hantverk.
Jag ville skapa kontrast mellan likören och ettiketten. Eftersom det är små snöflingor på papperet valde jag att embossa kanterna för att skapa en snölook. Tyckte för övrigt att det passade bra eftersom, som sagt, slånbär behöver lite minusgrader



Kommentarer
Jul hos Tess säger:

Det ser ju väldigt gott ut:)

Sambon påstår att de ska frysa för att den mer beska smaken ska försvinna. Sen är ju frågan om man kan lita på honom ;)

2011-10-21 | 15:05:20
Bloggadress: http://julhostess.blogg.se/
Anna säger:

Superfint! Du är verkligen grymt duktig på att göra snygga etiketter! Och gott ser det ut också, vilket väl kan räknas som ett plus i kanten ;)

2011-10-21 | 16:53:40
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Thereses jul säger:

Vad fin etiketten blev! Passade perfekt till flaskan och färgen på likören.

2011-10-21 | 17:43:50
Bloggadress: http://theresesjul.blogspot.com
Meltdown säger:

Bären behöver frysa för att de beska smaken ska försvinna- så din sambo har rätt :P Men om man plockar dem efter första frosten så har ju naturen fixat det åt oss :) Om man inte orkar vänta på första frosten kan man däremot plocka dem och slänga in dem i frysen ett dygn eller tills man ska använda dem :) (Jag gjorde dock båda förra året jag, jag plockade dem efter första frosten men kunde inte lägga dem i sprit direkt så jag slängde in dem i fysen tills jag hade tid. :) )

2012-02-03 | 13:06:02
Bloggadress: http://meltdown1.blogspot.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback