Planering inför julen

Jag förstår inte... Överallt hör man folk tycka att julen är jobbig för att det är så mycket som måste ordnas innan den 24:e december.

Men handen på hjärtat: 
Julafton infaller den 24:e december oavsett om du hunnit med alla måsten eller om hälften av dem fortfarande är ogjorda.
Planera lite så ska du se att allt blir enklare. Det är bättre att ha koll på vad som ska göras än att saker och ting dyker upp i panik den 19:e...
När du har gjort din planering är det dags för det viktigaste: Att prioritera lite. Du behöver inte göra alla grejer. Och du behöver definitivt inte göra alla grejer sista veckan.

Så här ser min julplanering ut:

September/tidig oktober:
Boka biljetter hem till norrland. Billigare ju tidigare man gör det.
Dra igång julbloggen :-)
Fundera över resten som ska göras...
Tjuvstarta med glöggen
Börja med julklapparna.

Oktober:
Skriva ner julkortslista och vilka som ska få vad. (kort eller skiva)
Fundera på låtarna till julskivan
Börja pyssla julkorten.
Börja pyssla kort.
Beställa personlig almanacka (perfekt julklapp till den som har allt)
Fortsätta med glöggen
Fortsätta handla julklappar

Tidig november:
Köpa "sånt som behövs" dvs julgransglitter, kulor, ljus till adventsljustaken, presentpapper
Grundröja (dvs ta tag i sådana ställen som ALLTID blir kaos - typ garderob, datahörna, hall, fixa iväg pappersinsamling och glas) så att städningen inför advent blir enklare.
Köpa glögg varteftersom (Systembolaget brukar släppa beställningssortimentet till 1:a november och övrigt i mitten av november)
Skicka inbjudningar till glöggfest
Ha pysselhelg med Karro och göra klart julkort, julskivor och chokladaskar.
Köpa julfrimärken

Till första advent:
Storstädning + adventspyntning
Glöggfest
Posta de julkort som består av julskiva (så att mottagarna hinner lyssna under julen)
Mysa och dricka glögg

Till lucia:
Absolut senast nu ska jag vara klar med julklapparna.
Slå in julklappar
Posta julkort

Mellandagsrea
Köpa Rolf Berg-tomtar till halva priset
Om det finns något kvar så är det nu man ska köpa julklappspapper, snören, julgranskulor och så vidare.
Gå på panduro och shoppa pysslel till nästa år

Så ser min julplanering ut. Jag vet att jag har det ganska enkelt eftersom jag inte har några barn och dessutom inte är Julaftonsgeneral. Men har du barn så bör du väl redan nu börja fixa småpresenter till adventskalendern, kolla om fjolårets lucianattlinne fortfarande passar eller om storasysters avlagda passar på lillasyster, köpa batterier till tärnljuset och så vidare.

Sen tycker jag att alla som inte är Julaftonsgeneraler borde ta lite ansvar: Lyft på luren och fråga om du kan hjälpa till. Kanske kan du ta med dig glöggen, nubben och julölen så att värdinnan slipper köerna på systemet. Eller fråga om du ska ta med dig din inlagda sill som bara är sååååååå god. Eller om hon vill att du ska komma lite tidigare och hjälpa till med att skala potatis. Då kanske värdinnan också kan få en julafton som inte är allt för stressig.


Kommentarer
Maria säger:

Skönt att se att jag inte är den enda som handlar julklappar tidig oktober :)

2008-10-05 | 17:06:35
Bloggadress: http://rockenrolla.blogg.se/
Linda säger:

Jag har inte köpt nåt än.. men funderar för fullt. Satt senast idag och tänkte beställa lite från panduro... Så i mitt huvud rör det sig redan. Men det brukar det göra den här tiden på året. Man måste ju.. annars orkar man inte med mörka oktober!

2008-10-05 | 17:14:30
Bloggadress: http://candygirl.worldofsecrets.com
Madelene Nattfrost säger:

Alla verkar lika förvånade varje gång, att julen inträffar. Förr jobbade jag inom detaljhandeln, och då märkte man det verkligen, alla irriterande kunder som surade över julklappar som måste inhandlas, detta var liksom ett par dagar innan julafton...

2008-10-05 | 18:53:01
Bloggadress: http://www.nattfrost.se
Mossfolk säger:

Ja, men ungefär sådär ser min planering med ut. Fast några biljetter till norrland blir det förstås inte... och ingen glögg före första advent, det håller jag stenhårt på :)

2008-10-05 | 19:40:58
Bloggadress: http://mossfolk.blogspot.com
Julhuset säger:

Mina första julklappar köps på bokrean i februari, för en lugn och avkopplande jul är planering A och o

2008-10-06 | 08:39:30
Bloggadress: http://julhuset.blogspot.com/
Sara säger:

Okej, riktigt så här duktig är jag inte men annars är jag oxå väldigt glad i att planera :p

2008-10-07 | 11:03:47
Bloggadress: http://julkretsen.blogg.se/
Tomtens Dotter säger:

Skönt att se att det inte bara är jag som är ute i god tid :-)

2008-10-09 | 20:09:16
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
tomtenissan säger:

jag har också alltid någon form av planering, annars går det ju inte..eller går gör det väl, men då blir man väl som en av alla de där julstressade människorna..Dessutom är det ju härligt att se fram emot julen! :)

2008-10-11 | 15:05:47
Bloggadress: http://tomtenissans.blogg.se/
Cecilia säger:

Det här var en jättebra planering! Jag har börjat skriva upp vad alla ska få i julklapp, men inte köpt något än. Egentligen är det ju jättebra att köpa nu också, så sprider man ut det lite; annars blir december en väldigt tung månad.

Jag har aldrig blivit stressad av julen, och tänker inte bli det i år heller! Julen ska vara en tid för njutning, inget annat!

2008-10-13 | 10:53:13
Bloggadress: http://voix.blogg.se/
Evasleva säger:

Håller med om att fler ska hjälpa till så att de stackars julaftonsgeneralerna får njuta de med. Pappa fixar alltid julskinkan hos oss, jag står för godis och pepparkakor. När systers barn (där vi firar) var mindre kom jag tidigare för att leka med dem så att de inte störde. Sen under själva dagen får man se till att alla hjälper till med disk, framplockning och så vidare.

Då blir det roligt för alla :)



I vanliga fall är jag också ute i tid. Jag förstår inte heller varför folk klagar på att det är så jobbigt. Det är ju bara att strunta i alla måsten och bara göra det man verkligen vill och har tid med! "Det är lätt att säga, du som inte har barn" får man höra då. Men det är skitsnack tycker jag. Den reglen gäller ändå. barnen bryr sig mindre än man tror. Det sitter i föräldrarnas huvuden att de vill ge sina barn något som de själva inte fick (eller exakt vad de fick med en hemma-mamma).



Haha, jag kan skriva hur mycket som helst om det här :)

2008-10-31 | 08:00:15
Bloggadress: http://evasleva.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback