Super tanten?

Den här tanten - tvs undertecknad - är i alla fall en periodare. Och då pratar jag INTE om att dricka sprit (särskrivningen i rubriken var ytterst medveten i mitt fall, undra om det var lika genomtänkt av den som formgav boken). Jag pratar om att sylta och safta och bejaka min inre tant. Därför var det inte speciellt otippat att Elin Eks bok Supertanten skulle få flytta hem till mig. Jag ville bara vänta ut julen så att den inte kom med jultomten innan jag slog till.

I måndags kände jag att jag behövde trösta mig lite efter en dag där en massa saker gick fel. Så en snabb sväng in på Åhlens efter jobbet resulterade i en 3CD-box med juliga amerikanska evergreens för 55 kronor (väldigt överkomligt, och nu är jag ett steg närmare julskiva 2012) samt ovan nämnda bok.



Den är MYSIG!

Här så klart finns en massa "tantiga" recept på småkakor, sylt och husmanskost. Men det finns även ett tantquiz (hur tantig är du?), Elins tankar om kända tanter (tex Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf och Bamses farmor), beskrivning av de olika tanttyperna (unga överklasstanten i jumperset, östermalmstanten med mink och välfriserat hår, kulturtanten och hemmafru-lajvaren á la Underbaraclara)



Sett som kokbok är det kanske inte världens bästa bok - äger du tillexempel Vår Kokbok behöver man inte köpa denna för recepten. Men det spelar inte så stor roll. Det är charmen som räknas.




Kommentarer
Anna säger:

Den har jag med! Kändes som gjord för mig, då jag är mycket mer tant än pingla och inte skäms det minsta för det :) Jag fick den i födelsedagspresent i fjol, och tycker också att den är himla mysig. Jag har inte hunnit läsa så hemskt mkt i den, men gillar just att det finns en massa läsning och lite allt möjligt, inte bara recept.

2012-01-19 | 13:00:05
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Linda/Candygirl säger:

haha.. redan planer inför nästa jul. Det är takter det. jag har också lite funderingar över saker som ska fixas...

2012-01-19 | 16:16:43
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Erica AKA Tomtens Dotter säger:

@Anna: Mera tant än pingla säger du? Jag är nog 33/34... De sista 33 går till att bejaka min inneboende man - genom att sitta framför TV:n och skrika som en besatt åt sporten :-)



@Linda: Var tvungen att läsa om inlägget flera gånger för att hitta vart jag planerade julen... Haha lite lätt förvirrad och glömsk ibland! Men jo, julskivan vill jag gärna få ihop i anslutning till julen - det är inte så kul att planera den i september - då vill jag inte lyssna på julmusik direkt...

2012-01-20 | 20:51:44
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback