Delicious miss Dahl

Någon som brukar titta på Delicious Miss Dahl? Någon som såg veckans avsnitt igår? Inte? Synd, för det gjordes mycket gott där. Vet inte vad det är, men jag älskar att titta på matlagningsprogram med superglamorösa kvinnor. Ovan nämnda miss Dahl är alltså supermodellen Sophie Dahl...

I gårdagens program gjorde hon bland annat en fudge med jordnötssmör som såg helt underbart god ut. jag har alltid trott att det är svårt att göra fudge, men det såg faktiskt väldigt enkelt ut. Receptet måste så klart dokumenteras så att jag kommer ihåg att det ska testas :-)



Sophie Dahls peanutbutterfudge

125 g smör
500 g farinsocker 
120 ml mjölk
250 g jordnötssmör med crunch
1 vaniljstång, skrapa ur fröna
300 g florsocker

Gör så här: 
1. Smält smöret på medelvärme i en tjockbottnad kastrull.
2. Rör i farinsocker och mjölk. Koka i ca 2-3 minuter utan att röra.
3. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner jordnötssmör och vaniljfrön
4. Häll upp florsockret i en stor skål. Häll sedan över fudgesmeten och rör tills smeten tagit upp allt florsocker och blivit en slät och len massa.
5. Bred ut fudgesmeten i en ca 20x20 cm form. Låt fudgen svalna lite och ställ sedan in den i kylen.
6. Skär fudgen i bitar. Förvara i en lufttät burk.

Edit efter att ha testat receptet: Den var INTE god. Om man inte gillar att tugga florsocker vill säga... Jag borde ha kunnat räkna ut det redan när jag läste receptet, men ibland blir man förförd av bilderna. Däremot så gillar jag idén, så jag kommer att jaga vidare efter ett bra recept!

Kommentarer
Wesslantjej säger:

Oj jisses så gooott!:D Borde göras, väldigt eneklt också om suget kommer snabbt.. Aldrig sett eller hört om programet förr, men det verkar trevligt!:D

2011-10-16 | 11:55:22
Bloggadress: http://tjejenochlivet.blogg.se/
Johanna säger:

Det ska jag testa att göra! :D

2011-10-16 | 14:50:36
Bloggadress: http://arildsdottir.blogg.se/
Alexandra - kärlek på tallrik säger:

Wow, det låter ju helt suveränt det där! Har aldrig hört talas om programmet, hur ser man det? Vilken kanal?

2011-10-16 | 18:27:14
Bloggadress: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Tomtens Dotter säger:

Delicious Miss Dahl sänds på TLC på lördagar kl 12. Perfekt att äta lunch framför med andra ord :-)

2011-10-17 | 06:54:22
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/
Anna säger:

Mums! Det låter väldigt gott! Kanske passar alldeles utmärkt som julgodis :)

2011-10-17 | 18:41:27
Bloggadress: http://palandetmotskogen.blogspot.com/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback