Polkabräck

Om du följt bloggen ett tag så har det knappast undgått dig att jag är ett big fan av polkagrisar. Japp. Jag gör egna. Japp. Jag äter köpta. Japp. Jag modifierar dem så som det passar mig för stunden.

Polkabräck är ett superbra recept att göra tillsammans med barn. Igår L&L med, de är tre och fem år gamla och de var till stor hjälp. De kan mortla polkagrisar och "hacka" choklad på samma sätt som Jamie Oliver gör - nämligen genom att låta bli att ta bort förpackningen på chokladkakan och låta ungarna drämma chokladen mot köksbordet/diskbänken/golvet med sån frenesi och energi som bara barn kan uppbringa.

Jag har publicerat receptet tidigare, men det är faktiskt värt att upprepa...

Polkabräck

175 gram mörk choklad
100 gram ljus choklad
200 gram vit choklad
1 påse polkagrisar
ca 20 droppar pepparmyntolja, eller efter behag...

  • Smält den mörka chokladen tillsammans med den ljusa. Bred ut den på ett bakplåtspapper, ca 3 mm tunt. Låt chokladen stelna helt.
  • Krossa under tiden polkagrisarna så att du har lite småsmulor och lite grova bitar.
  • Smält den vita chokladen. Ställ åt sidan ett tag så att den får svalna lite (så att du inte smälter den mörka chokladen i nästa steg). Tillsätt pepparmyntoljan och smaka av. Det får gärna smaka lite mer mint än vad du tycker är lämpligt, med tanke på att den mörka chokladen annars kan bli lite dominerande i den färdiga godisbiten.
  • Bred ut den vita chokladen ovanpå den mörka, och strö på polkagriskrosset.
  • Bryt/skär i bitar när chokladen har stelnat.

Superenkelt som sagt. Väl värt att testa. Vad man ska tänka på i detta recept är att alltid, alltid, alltid köpa en riktigt god pepparmyntolja. Tyvärr är den man kan hitta i vanliga matbutiken ofta smaklöst dynga. Ska man göra saker med pepparmyntolja rekomenderar jag ett besök på närmsta apotek. Där har de bra saker!


Kommentarer
Emelie - Emelies Christmas säger:

Något liknande recept hittade jag i en tidning, och detta ska definitivt provas! :)

2011-11-13 | 18:12:23
Bloggadress: http://emelieschristmas.blogg.se/
Victorias Jul säger:

Tack så mycket, blev nöjd själv

2011-11-13 | 18:33:00
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se/
Katarina säger:

Låter verkligen gott!

2011-11-14 | 01:45:06
Bloggadress: http://hovkonditorn.blogspot.com
Alexandra - Pysselmaniker säger:

Wow! Mums! Detta måste jag göra! Hmm. Börjar bli dags att göra en lista på allt godis jag ska göra till jul...

2011-11-14 | 19:50:23
Bloggadress: http://pysselmani.blogg.se/
Anna/Frostrosor säger:

Namnam! Nytt för mig och ser gott ut! Åker på att testa-listan!

2011-11-14 | 20:58:03
Bloggadress: http://frostrosor.blogspot.com
Anna/Frostrosor säger:

Glömde att fråga: Ska chokladen bres ut på hela stora bakplåtspappret? Blir det typ 50x30 cm?

2011-11-15 | 07:00:02
Bloggadress: http://frostrosor.blogspot.com
Tomtens Dotter säger:

@ Anna/Frostrosor: Ja vi bredde ut på hela bakplåtspapper. Vi använde de där smidiga återanvändningsbara av... hmmm... teflon?



Nu gjorde vi dubbel sats = två plåtar, och det innebar att det ena papperet helt täcktes, och det andra papperet täcktes till drygt hälften.

2011-11-15 | 07:07:02
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback