Julgranar har också en vilja!

Det blev uppenbart för mig när jag klädde årets gran. Jag som babblade på om hur en gran SKA se ut och kanske framförallt om hur en gran INTE ska se ut fick se mig besegrad av granen. I år är det den som bestämmer, det är alldeles uppenbart.

Vill samtidigt passa på och framföra en offentlig ursäkt till min mamma: Förlåt för ganska många år av granfascism. Förlåt för att granen inte har fått pyntats så som du tyckt, utan som jag bestämt, trots att ert hem inte längre är mitt (även om det känns som så - jag har ju trots allt bott större delen av mitt liv där). Nu har jag upptäckt att det är rätt kul med annat än rött och guld. I år mamma... Då får du göra precis som du vill. I am only your lydige tjänare!

Åter till granen: Den blev himla fin, men inte alls som jag föreställt mig. Tillexempel fick tomtarna som jag nyss visade inte vara med och leka! Det blev för mycket i kombination med strutarna. Mina nya fynd, kulorna som jag köpte för några veckor sedan låg i pysselrummet. Jag kom på att jag glömt att sätta upp dem dem när granen redan var överfull. De får helt enkelt vara med och leka ett annat år. Alla mina nyinköpta vita kulor ligger också kvar i kartongen. Jaja, det kommer flera år. Flera granar. Det blir kul det med!

Årets gran innehåller
-Bruna, dovt orangea, vinröda och röda kulor. Samtliga i matt finnish.
-Strutarna
-En himla massa polkagriskäppar
-Små, små droppformade kulor i... hmm... typ samma yta som fattigmanssilver. Men röda.
-Orangea, superglittriga snöflingor
-Nån form av röda spretiga glittriga bollar som fyndades på Indiska förra året. Nu är hela jag och hela min lägenhet glittrig by the way!
-Guldlametta

Jag ska försöka uppdatera inlägget lite senare med bilder, men det är verkligen hopplöst att försöka få till nåt som inte är helt blixtplatt. Belysningen i mitt vardagsrum består nämligen endast av två adventsljusstakar, en adventsstjärna och granen. Mysigt som bara den, men inte direkt världens bästa fotoljus! Så det får nog vänta tills i helgen!  Edit: har fixat bilder nu!

Sen har jag sötaste Piff och Puff-arna förresten. Förra året bodde en kompis hos mig från annandagen och några dagar framåt. När jag kom hem från föräldrarna var han redan installerad i lägenheten. Det första jag ser är att något är annorlunda med granen. Jodå. Där hänger 10-12 polkagriskäppar (vilket saknades helt i förra årets upplaga). Jag går lite närmare och upptäcker att det har flyttat in två ekorrar! Kände mig som Musse Pigg på julafton. Look, Pluto! We've got squirrels. Så kul! Tack Niklas!

Kommentarer
Elin säger:

Vad mysigt med gran :)

Jag och några vänner prata om granar ikväll och jag sa bestämt att jag minsann skulle ha en riktigt i år (alla andra år i denna lägenheten har det varit plast - men nu har jag ju köpt fot och allt..) varpå jag får veta att det är rekord år i år gällande höga priser på granar. Då blev jag inte jätteglad... Ska avvakta en vecka och sen bege mig till vår vanliga försäljare och höra hur dyrt det blir.. Har du hört något om detta i år eller? Eller kör du plast?

Och jag är likadan mot min mamma, men i år ska jag inte heller lägga mig i :P

Ser fram emot bilder! Kram

2011-11-29 | 23:47:42
Bloggadress: http://elinsjul.blogg.se/
christmazilla säger:

Förra året myntade min kära mor uttrycket "man får hänga vad man vill i julgranen". Det ledde till att jag och min syster inte längre behövde "kriga" om vems fula julpynt som skulle vara med bara för att den andres var det. Praktiskt. Speciellt eftersom vi båda helt plötsligt bara ville hänga upp fina saker. Det var vår finaste gran någonsin, tror jag..

2011-11-30 | 00:00:26
Bloggadress: http://christmazilla.blogspot.com
Julstugan säger:

Förr kom min gran in dagen före doppare dan men nu mera vill jag ha in den lite tidigare brukar bli någon vecka före jul.



jag längtar till att plocka fram alla kulor som man inte kommer ihåg att man köpte året innan.

2011-11-30 | 06:01:57
Bloggadress: http://julstugan.blogspot.com/
Linda säger:

Gran redan? :) mysigt!

2011-11-30 | 07:31:41
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se/
Victorias Jul säger:

Hoppas på att det kommer en bild snart. Väldigt fin tomte i inlägget innan

2011-11-30 | 10:13:40
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se/
Linda/Candygirl säger:

'Jag vill ju se...... vi ska klä vår strax...

2011-11-30 | 19:31:28
Bloggadress: http://www.candygirl.nu

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback