Annourlunda julklappsutlottning

Och när vi ändå är inne på julklappar så...
Ni vet hur det är? "Köp med en julklapp för XX kronor som ska passa alla så lottar vi ut dem." Hur kul är det? Jag tycker att det är svårt med universaljulklappar, och ska det passa alla så blir det ofta väldigt "slätstruket".


Jag, och förmodligen oxå du, hör titt som tätt om familjer där man bestämt sig för att sluta med julklappar eftersom familjen endast består av vuxna. Men det finns alltid någon som knorrar (tro fan det, jag skulle knorra högt och länge om familjen bestämde sig för att avskeda jultomten) och vill ha julklappar. Detta kan kanske vara något istället? Så att man ändå får lite julklappar. Dessutom är det en kul grej :-)

Förra juldagen var vi hos några vänner till min syster. Kvällens värdpar hade ett annourlunda och roligt sätt att dela ut julklapparna på. Nämligen med hjälp av en tärning.
  • Bestäm först och främst en budget. Vi hade bestämt att alla skulle ta med sig två julklappar till ett värde av ca 40-50 kr styck. Två klappar? Ja, det är bra med många klappar, du förstår snart varför.
  • Börja slå tärningen. När du slår en 6:a får du välja en julklapp.
  • När alla julklapparna är slut måste de naturligtvis öppnas. Eftersom livet inte alltid är rättvist kan det innebära att någon av deltagarna helt saknar julklappar....
  • Nu är det dags att slå tärningen igen. Precis som tidigare resulterar en 6:a i en julklapp... Alla paket är ju öppnade sedan tidigare, så du får sno den present som tilltalar dig mest från någon av de andra deltagarna. Det här momentet ska vara tidsbestämt, naturligtvis beroende på hur många man är och hur många julklappar det finns. Men 8-10 gånger ska nog varje deltagare hinna slå. Eftersom livet inte alltid är rättvist kan det innebära att någon av deltagarna helt saknar julklappar.... Men det var så himla kul att det inte spelar nån roll. Men just av den anledningen är det bra att ta med åtminstånde två klappar per person.
Lycka till med kastandet :-)



Kommentarer
Linda säger:

haha... lät ju som en kul lek... Fast jag vill ju ha riktiga julklappar OCKSÅ!

2008-10-28 | 19:54:09
Bloggadress: http://candygirl.worldofsecrets.com/
Hanneles jul säger:

Universaljulklappar är ok på större kalas. Roligt att göra lite spex av julklappsöppnandet, tråkigaste är ju, när alla river upp paketen på 2 minuter, och ingen vet, varifrån paketen kommer...

2008-10-28 | 21:34:01
Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
Madelene Nattfrost säger:

Hm... de tilltämpade den där tärningsutdelningen i min systers sambos familj, det blev mer eller mindre bråk.



Jag kommer alltid rösta för vanlig hederlig julklappsutdelning. :) Jag kommer AVRGUNDSVRÅLA den dag min familj menar på att vi alla ändå är vuxna och inte behöver julklappar. KLART SOM FAN ATT MAN BEHÖVER JULKLAPPAR! ;)

2008-10-29 | 10:20:26
Bloggadress: http://www.nattfrost.se
Tomtens Dotter säger:

Madelene:

Jag håller med. I alla fall när det gäller familjeklapparna. Här avskedas ingen tomte så länge jag får vara med.

Däremot tycker jag att idén funkar strålande på typ julfester med jobbet eller kompisgäng eller liknande.

2008-10-29 | 10:35:32
Bloggadress: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback