Pynt till granen: små hängen i macramé

Då granen är det julpynt som är viktigast för mig har jag så klart funderat en hel del på hur jag ska ta det jag redan har och blanda upp det med något nytt för att få till den rätta känslan i år. 
 
I våras var jag förkyld. Däckad. Länge. I dessa Coronatider fanns det så klart inget annat att göra än att vara hemma från jobbet. Ligga i soffan och surfa. Pinteresta. Kolla Netflix. YouTube. Har ni varit med om känslan att "internet har tagit slut"? Det hände mig. Och då hände det sig att jag hamnade på en YouTube-kanal med massor av macramé. Plötsligt var internet fullt med godsaker igen och jag kollade dag ut och dag in på olika klipp. Men jag hade inget material hemma så jag kunde inte testa. Och eftersom vi var mitt uppe i en flytt så ville jag inte köpa en massa grejer så länge vi var kvar i gamla lägenheten. Men medan vi höll på att röja och packa så trillade jag över lite gammalt pysselmaterial. Ljusvekegarn. Herregud, att det fortfarande fanns kvar - senast jag gjorde ljus bodde jag fortfarande hemma hos föräldrarna, så vi snackar sent 90-tal nu. 
 

Jag gick ut och hittade en liten gren, klippte till den och började knyta. Jag hade inte mycket garn och det var egentligen alldeles för tunt, men jag var mest intresserad av att se om jag tyckte att det var kul, om jag skulle köpa på mig lite grejer. Där ovan finns mitt första försök. Det är en liten liten sak, kanske 5x5 centimeter. 

Där föddes idén till julgranspynt. Att ha kanske 20-30 små macraméhängen i granen kommer definitivt att bidra till den känsla jag vill uppnå i granen i år. Detta var i början av juni. Sambon tittade på mig som om jag var helt dum i huvudet som ens funderade över gran i det läget, men... Sån e jag!

 
Så jag köpte på mig lite macramégarn, klippte lite flera kvistar och började knyta. 
 
 
Det är en lagom sysselsättning framför TV:n. För mig som är nybörjare tar det ett par timmar att få ihop ett hänge (även om den tiden inräknar att ta hand om barn) så jag kommer definitivt att hinna få ihop tillräckligt många innan jul. 
 
 
Nu har jag knutit 7-8 stycken. Det är rätt kul, om man lär sig några basknutar är det enkelt att själv kombinera dessa till olika "motiv". 

 
Häromdagen stoppade jag på mig några hängen när jag och lillkillen skulle till skogen. Ville se hur de faktiskt ser ut i en gran innan jag ägnar mer tid åt tillverkning. 

Det ser bra ut tycker jag! Är ni intresserade av ett mer detaljerat inlägg om HUR jag gjort dessa? Hojta till i kommentarerna i sånt fall 😊
 
kram/Erica

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback