Årets Blossa: Myntate

"Maghrebi-te framställs på ett ceremoniellt vis; det tar tid att brygga och avnjuts varmt i sociala sammanhang. Här ser vi flera likheter med vår glögg som även den förknippas med vänner och familj samt framställs hantverksmässigt och omsorgsfullt över tid. Det gröna teets strävhet gifter sig med sötman från glöggen vilket ger den ett trevligt avslut. Myntan i sin tur bidrar med en ton av friskhet som svarar upp mot det söta"
Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Att Blossa presenterar årets smak
är verkligen ett startskott på julen. Det har blivit lite kallare i luften, vi julnördar har sedan länge haft julen i tankarna och BOOM, så inser plötsligt väldigt många fler att oj, det ligger en jul runt hörnet. 
 
 Pressbild 
 
Myntate alltså. Riktigt gott som det är, kan definitivt fungera med glöggkryddor. För första gången på ganska många år tror jag att de hittat något som är konstigt och gott, inte bara konstigt. 

Som språkpolis stör jag mig på att de skriver "myntathé" istället för "myntate". Om de ville ha det franska ordet för te hade de väl lika gärna kunnat gå all in? Thé à la Menthe". Men jag hoppas att jag kommer över det när jag väl smakar 😇
 
På tal om smaka: kika in hos Helena Lyth som fick en flaska via bud tidigare idag och som skrivit ett omdöme om glöggen. 

Kommentarer
Jul hos Linda säger:

Haha, alltså jag tänkte PRECIS samma sak om stavningen på flaskan... Sved i hela min språkvetarsjäl. :)

Svar: Visst är det störande? 🙈 Vad tror du om smaken då?
Hur är det med ”årets loimo” förresten? Är det samma hype runt Lignell & Piispanens årgångsglögg ett steg österut som här med Blossa?
Erica AKA Tomtens Dotter

2020-09-17 | 08:09:10
Bloggadress: http://https://julhoslinda.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback