Netflix: Jultomtens dotter

Som jag skrivit i tidigare inlägg är jag sjuk. Sambon jobbar, gossebarnet är tillbaka på förskolan. Jag har haft en dag där jag legat i soffan hela dagen och varit chef över fjärrkontrollen. 

Netflix och julfilm var planen. Jag gjorde en allmän sökning på ordet "jul" och hoppsan, jag hittade en film som handlar om mig 😂 Den måste ses!
 
 Dansk film från 2018, tro dock att den är relativt ny på Netflix

Filmen handlar om 12-åriga Lucia, som är dotter till den danske jultomten. Lucia vill bli Jultomte som sin far. Lucia går i skolan där tomtarnas barn utbildas, men bara pojkar får ta kursen där du utbildas till jultomte. Hon får göra inteädesprovet, vilket går ut på att uppfylla en pojkes julönskan. Klarar hon det, ja så får hon utbilda sig till tomte. 

Jag gillar filmen! Den är inte överdrivet julig, utan mer lite "lagom" så här på hösten. Inteädesprovet är naturligtvis filmens äventyr, men det är även en feministisk story där en ung flicka trotsar patriarkala strukturer och till slut vinner över de griniga gamla gubbarna. Både genom att klara av uppdraget, men främst genom att åstadkomma förändring. 

Sevärd även om den inte kommer att bli någon klassiker. Det är en film som man ser en gång, uppskattar stunden och sen är det bra. Jag skulle gissa att en lagom åldersgrupp är lågstadiebarn. Naturligtvis även lämplig för övriga julälskare mellan 7 och 99. 
Betyg: 3 snöflingor
 

Kommentarer
Therese säger:

Den måste jag se, och du, krya på dig! Är dryga tider, men samtidigt lite mysigt att få växla ner och ta förkylningar seriöst i och med situationen som råder...

2020-10-22 | 08:17:35
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback