Julklappstips: Smaksättare

Har du någon ung vuxen i bekantskapskretsen? Någon som ska flytta hemifrån snart? Då har jag tipset! Ofta har man samlat ihop kastruller och porslin, men att sedan börja laga maten kostar multum när man inte ens äger salt och peppar, utan behöver bygga upp kryddskåpet. 

Systersonen som är 16 år flyttade hemifrån för några veckor sedan för att gå gymnasiet i annan stad. Han är matlagningsintresserad, så inflyttningspresenten var given: en korg med kryddor och övriga smaksättare. 

 
Lite idéer på vad som kan ingå i en sådan korg:
 
Basicgrejer:
  • Svartpeppar (gärna på kvarn)
  • Vanligt salt
  • Örtsalt
  • Timjan
  • Kanel
  • Lagerblad
  • Enklare olivolja
  • Enklare rödvinsvinäger
  • Dijonsenap
  • Soya
  • Sambal oelek
  • Kalvfond
Gör korgen lite sexigare med exempelvis:
  • Rökt paprikapulver
  • En finare olivolja
  • En lagrad vinäger
  • Rökt salt
  • Sesamolja
  • Srirachasås
  • Brynt charlottenlökfond
Komplettera med lite färskt om sakerna ska användas omgående, exempelvis:
  • citron och lime
  • vitlök
  • en kruka rosmarin
  • färska chilifrukter
Basickategorin är ca 300 kronor för alla grejer, så det går att göra en bra julklapp även med en mindre budget. Ta bort, byt ut, lägg till. Anpassa efter mottagaren (så klart!) 🙂

Kommentarer
Therese säger:

Det var ju ett toppen bra tips, även att plocka ihop lite kryddor och delikatesser till en vän funkar, för jag tror man blir rätt "insnöad" på vissa kryddor och får man nya kanske man får lite nya impulser i köket :-D

2020-10-27 | 11:30:21
Bloggadress: http://lurans.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback