Grötpinnar med pepparkakssmak

Jag har testat många recept på grötpinnar, utan att bli nöjd. Det blir världens kladdfest och istället för greppvänliga "pinnar" har det blivit nån oidentifierad klump på plåten. 
 
Dags att experimentera! Återigen, lillen äter inte gröt. Jag gillar inte att slänga mat. Grötpaketet stirrar precis lika ilsket som vällingpaketet. Bara att köra igång. 
 
 
 
Grötpinnar á la Tomtens Dotter
 
Gör först en mjölmix. Jag gör ett rejält lass så slipper jag det på ett tag. Mixa havregryn till ett mjöl. Mät mängden och blanda med lika delar grötpulver. Jag använde Sempers fullkornsgröt. Denna mix kan stå färdig i skafferiet tills dess att det är dags att baka. 
 
2 dl grötpinnemix
1 tsk bakpulver
0.5 tsk vaniljpulver
1 tsk pepparkakskrydda (kan bytas ut mot mald kardemumma)
 
1 ägg
1 mellanstor banan, mosad
2 msk fett (rapsolja eller smält smör)
 
Gör så här:
  1. Värm ugnen till 180° varmluft (200° över/undervärme)
  2. Blanda de torra ingredienserna med varandra
  3. Blanda de blöta ingredienserna med varandra
  4. Blanda allt till en deg. Tillsätt lite mer av mjölmixen om det behövs. 
  5. Forma till 15 stänger och grädda i ca 8 minuter. 
 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Herre min je vilken resa ni haft, jag har sträckläst nu alla tidigare inlägg. Vilken maktlöshet som förälder när man står bredvid sitt barn i sådan situation, men allt verkar ju ha gått bra som tur är <3 KRAMAR

Svar: <3 allt har gått helt fantastiskt bra. Så tacksam och lycklig och lättad
Erica AKA Tomtens Dotter

2018-04-11 | 17:43:19
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback