Bäbissmoothie på välling

Vi har turen att (än så länge) ha en unge som äter det mesta. Bacon, wästerbottenost, köttfärssås, ädelostpasta, brie i stavar, potatisgratäng och så vidare. Vad som däremot INTE går hem hos Lilleman är köpt barnmat på burk, välling och den senaste tiden har han även börjat vägra gröt. 
 
Fullt förståeligt! Barnmat är inte speciellt sexig. Elias gillar mat med pepprig olivolja, röd currypasta och Sambal oelek. Samtidigt är det svårt att få i små barn tillräckligt mycket järn, och därför är industrigröt och -välling järnberikade. När han började vägra gröten blev det lite jobbigt. 
 
Dessutom tycker jag att det är trist att slänga mat. Så det där vällingpaketet stod i skafferiet och stirrade ilsket på mig. Sen kom snilleblixten.
 
Vällingsmoothie med blåbär. Chef's treat!
 
Vällingsmootie
1 glas till mig och 4 bäbisportioner - funkar att frysa!
  • Majsvälling på 0.75 dl pulver + 2.5 dl kallt vatten. 
  • 1 dl grekisk/turkisk tjock naturell yoghurt
  • 1 banan
  • Smaksättning, tex 1 dl blåbär+lite rivet citronskal, 1 dl hallon+1 krm kardemumma, 2 dl fryst mango+1 krm torkad ingefära/1 tsk riven färsk ingefära. livsmedelsverket rekommenderar att köpta frysta hallon kokas innan man ger dem till bäbis. 
Mixa. Häll upp på klämmispåsar. Sno åt dig lite själv också!
 
 
Klämmispåsar finns i de flesta babybutiker. Vi använder Cherub Baby. Öppnas i toppen med ziplock och det går jättebra att hälla i smoothien direkt från blenderkannan. De kan diskas i maskin och användas om och om igen. 

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback