Chokladbräck med lyxiga nötter

Chokladbräck är ett enkelt godis, och nästintill omöjligt att misslyckas med. Polkabräck är en klassiker som jag alltid gör till jul (både till glöggfesten och till julens gottebord) och förra året exprimenterade jag med Tyrkisk Peber och frystorkade hallon. Smaskigt!! När jag var hemma hos föräldrarna förra julen så visade mamma ett recept ur Allers som vi testade och det blev en riktig favorit som förmodligen kommer att göras även i år.
 
Receptet kommer från Allers 52/2014. Eftersom jag aldrig kan följa receptet har jag
så klart anpassat lite mått, samt lagt till chili. Mkt bra idé av mig måste jag säga :-)
 
Chokladbräck med lyxiga nötter

3 dl blandade nötter
2 msk färskpressad apelsinjuice + rivet skal från ca ½ apelsin
2 msk socker
Chiliflakes (efter behag)
 
150 gram "brun" choklad (vi blandade mörk och ljus ungefär hälften/hälften)
150 gram vit choklad
 
1 tsk flingsalt
 
Den nyfikne hittar originalreceptet HÄR:
Gör så här:
  1. Hacka nötterna grovt. Rosta nöthacket i en torr stekpanna på medelvärme tills färgen är svagt gyllenbrun. Rör om i pannan under rostningen.
  2. Tillsätt apelsinsaft, chiliflakes och strö över sockret. Rör om och rosta tills sockret karamelliserats (blivit ljust gyllenbrunt). Häll upp nötterna på ett bakplåtspapper och separera dem så att de inte stelnar till en stor nötklump.
  3. Temperera den "bruna" chokladen och häll sedan upp på ett bakplåtspapper och låt stelna i kylen.
  4. Temperera den vita chokladen. Låt den svalna något och bred sedan ut över den "bruna" chokladen.
  5. Strö över nötter och flingsalt innan den vita chokladen hunnit stelna.
  6. Låt stelna och bryt i bitar.
Här kan du läsa hur man tempererar choklad

Kommentarer
felicia säger:

åh de ser såå gott ut! :O :D

2015-11-26 | 11:50:27
Bloggadress: http://hemmahosfelicia.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback