Rocky Road Fudge med lakrits och tranbär

Jag gillar Rocky Road. Hallå, vem gillar inte godis med godis liksom? Gillar dessutom att det är "förlåtande". Här krävs inga exakta mått, utan man kan slänga i det man vill eller det man har hemma.
 
De senaste åren har jag gjort Rocky Road Fudge istället för vanliga RR. Det innebär att man blandar chokladen med kondenserad mjölk. Då får man en lenare, mjukare och lite sötare godisbit. Å andra sidan utesluter jag Dumlen så det blir inte FÖR sött.
 
 
Denna gång blev det lite nya smaker. Minimarshmallows så klart. Nötterna: denna gång valde jag endast macademianötter som är en av mina favoritnötter. Torkade tranbär både för smaken och färgen. Och sen... Krossad lakritsstång som är en hård lakrits med mycket smak. Finns på Apoteket.
 
 
Rocky Road Fudge med lakrits och tranbär
 
200 gram ljus choklad
200 gram mörk choklad
1 burk (397 gram) kondenserad mjölk
 
1 st (50 gram) lakritsstång
300 gram macademianötter 
En näve torkade tranbär 
En näve minimarshmallows 
Flingsalt
 
Gör så här: 
  • Klä en form  (ca 25*25 cm) med bakplåtspapper 
  • Koka upp vatten till ett vattenbad. Ställ en stor glasslål över och var noga med att vattnet inte når skålens botten 
  • Krossa lakritsstången i mortel
  • Värm den kondenserade mjölken
  • Hacka chokladen fint och låt den smälta i den varma kondenserade mjölken. Rör om
  • Rör ner nötter, tranbär, lakrits och minimarshmallows 
  • Häll upp i form, strö på flingsalt och låt stelna 
 
 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Här rationaliserar jag, blir nog bara knäck å polkabräck i år... Och några kakor. Äter hellre än å sölar och gör det ;-P Ha en fin vecka!

2015-12-07 | 11:19:02
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback