Paketleken för både vuxna och barn

Paketleken har blivit en modern klassiker vid det här laget. Vi leker den alltid på juldagen när vi har kompisfirande. Det finns hur många varianter som helst på denna, men så här gör vi:
 
 
Vuxenvarianten :
  • Alla deltar med två paket var för en bestämd summa pengar (vi kör ca 50 kr per paket). De inslagna paketen läggs i mitten på bordet.
  • Steg 1. Ingen tidsgräns. Slå en tärning. Om du slår en 6:a plockar du ett paket. Detta pågår tills alla paket är slut. 
  • Paketen öppnas och alla visar upp vad de har fått. 
  • Steg 2, med tidsgräns. Slå tärning. Om du slår en 1:a måste du byta en av dina presenter mot en annan. Om du slår en 6:a får du sno en present. Detta pågår under en bestämd tid, beräkna ca 2 minuter per deltagare. Vi brukar säga alarm på mobilen och lägga undan telefonen så att det blir en "överraskning" när klockan ringer. 
Barnvarianten:
När kidsen spelar är det viktigt att ingen blir utan. Så vi har anpassat reglerna lite för en mer barnvänlig spelvariant.
  • Alla barn deltar med ett paket var. Istället för att lägga paketen i mitten har varje barn sitt inslagna paket framför sig, som "sitt".
  • Ställ klockan. Beräkna ca 1 minut per deltagare.
  • Om man slår en 6:a får man byta sitt paket med mot ett av de andra barnens paket. 
  • När klockan ringer öppnas paketen. 
  • Ställ klockan igen, och kör en ny vända med de öppnade presenterna, dvs den som slår en 6:a får byta paket med ett av de andra barnen. Om man inte vill byta så slipper man.

Kommentarer
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Tyvärr vet jag ingen familj där de här lekarna INTE har slutat i att någon har blivit sur eller förbannad. Så jag avråder från dem-bestämt.

2015-12-17 | 15:38:08
Bloggadress: http://crimsonanna.blogspot.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback