Fuskig fikonmarmelad med drag!

Jag tycker att det är fullt tillåtet med genvägar i köket. Visst. Det är roligare att göra allt från grunden, men ibland finns inte tiden eller orken när det är mycket annat som ska fixas. Såna gånger är det bra med fusk.
 
Som denna fikonmarmelad tillexempel. Häromveckan hade "min" mataffär erbjudande på marmelad och då köpte jag några burkar för att piffa till. Det är toppen att ha några burkar "hemgjort" att ha med som gåbort-present till vinterns alla fester. 
 
 
Fuskig fikonmarmelad med drag 
4 piri piri ger rätt ordentligt med drag... Så den som vill ha en mildare marmelad kan ta två vanliga röda chilifrukter istället. De har en värme snarare än en hetta.
 
4 burkar fikonmarmelad (St Dalfour, 284 gram)
0.5 dl vatten
 
4 piri piri 
200 g torkade fikon
1 dl vatten 
1 dl syltsocker 
0.5 tsk vaniljpulver
 
1 tsk flingsalt
 
Gör så här:
  • Diska glasburkar och lock. Ställ in i ugnen på 100 grader. Låt burkarna stå i ugnen medan marmeladen lagas.
  • Hacka de torkade fikonen grovt
  • Hacka piri piri
  • Koka tillsammans med 1 dl vatten, syltsocker och vaniljpulver i ca 10 minuter
  • Häll i den köpta marmeladen och ca 0.5 dl vatten och rör om. Låt koka upp och sänk sen värmen så att marmeladen får småputtra i en kvart. 
  • När marmeladen är klar: rör ner flingsaltet.
  • Häll upp på varma och rena burkar. Skruva på locken och ställ in i ugnen i ca 10 minuter. (När marmeladen svalnat skapas vakuum och då hör man hur locken "klickar till". Mkt tillfredsställande! Och framförallt bra för hållbarheten)

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback