Julklappstips till ölnörden

Öl har de sista åren blivit sjukt trendigt. Från massproducerad Pripps blå i mängder på Systembolagets hylla har fokus flyttats till små lokala microbryggerier. Kvalitetsöl i små upplagor som serveras på krogar eller finns i Systemets beställningssortiment.
 
Efter de senaste årens hipstertrend (surdegsbröd, stoppa egen korv...) så är steget till att brygga sin egen öl inte så långt. Jag har några ölnördiga kompisar. En av dem brygger sitt eget öl. Jag har smakat några sorter och han är BRA på det. 
 
Bild lånad från Det Lilla Köksbryggeriet
 
Ett startkit för ölbryggning kan vara en bra julklapp till den som inte har testat att brygga öl förut. Där får man med alla ingredienser och även den specialutrustning som normalt inte finns hemma i ett kök. Startkit finns bland annat att köpa på Det lilla köksbryggeriet och hos Coopers
 
Själv är jag ingen stor öldrickare. Jag kan ta en Corona när det är riktigt varmt ute, men resten har jag alltid tyckt smakar "för mycket öl". Men efter att ha hängt med mina älskade ölnördsvänner så har jag insett att det är en jädra skillnad på öl och öl. Eller som servitören på Oliver Twist uttryckte det: "Att säga att man inte gillar öl är som att säga att man inte gillar mat!" Jag har märkt att ett litet glas stout kan smaka toppen. Och att brown ale är fullt drickbart. Ful-lager med för hög beska däremot, det går bort. 
 
Är det svårt att brygga öl? Jag vet inte, jag har aldrig provat. (Det kommer. En annan ölnördig kompis har köpt ett startkit, och då ska jag vara med). Men jag läste vad Det lilla köksbryggeriet svarar på samma fråga, och de säger att det är "Lättare än att laga punka, svårare än att köpa öl (men roligare) och ungefär lika svårt som att baka bröd.". Så då borde det ju vara fullt görbart för de allra flesta :-)
 

Kommentarer
Nilli säger:

Jag bor ihop med en ölnörd, och då jag sällan dricker en hel öl själv smakar jag på allt han köper hem (vilket blir en del, då han är ölsansvarig på systembolaget) och tycker det är jättekul att prova massa olika öl. Men får jag välja så är det milk stout (tjej-öl kallar de den på OT...) som gäller. Ölbryggning hade varit jättekul, men det finns verkligen ingen plats för mer prylar i vår minimala lägenhet. Men jag har ju tänkt ge mig på att brygga julmust, det ska bli kul!

Svar: Milk stout är inget som mina ölnördiga vänner introducerat. De får deta och åtgärda. Egen julmust? Kul. Verkar avancerat :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-10-25 | 00:16:00
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback