Do they know it's christmas - Band Aid 30

Visste ni att det har släppts en ny version av Do They Know It's Christmas? Alla intäkter kommer att gå till kampen mot Ebola. Viktigt. Mycket viktigt. För några veckor sedan var vi på en föreläsning om Ebola. Jätteintressant och väldigt skrämmande. Bland annat fick vi veta att om sjukdomen fortsätter att spridas i samma takt som den gör nu så kommer det att finnas över 1 miljon smittade i januari. Skrämmande. 
 
Låten skrevs 1984 av Bob Geldof, efter att han i oktober samma år sett en dokumentär om svälten i Etiopien. Med hjälp av Midge Ure från Ultravox skrevs låten, storstjärnor samlades ihop, en video spelades in och låten släpptes. Resten är historia.   
 
 
I årets upplaga hittar vi mängder av nya artister som jag inte har någon koll på, bland annat One Direction. Ellie Golding. Rita Ora. Och några gamla bekanta hjältar från min ungdom. Bono (som faktiskt har varit med alla gånger låten har spelats in). Seal. Sinéad O'Connor. Roger Taylor från Queen.
 
 
Här är originalversionen från 1984, med dåtidens storheter. Paul McCartney. Sting. Boy George. David Bowie. George Michael. 
 
 
Min favorit är versionen från 1989. Med Marti Pellow, Chris Rea, Cliff Richard, Lisa Stansfield bland annat. När Marti klämmer i med "And there won't be snow in Africa this christmas time" så reser sig vartenda hårstrå på kroppen. 
 
  
Sen var det tyst ett tag. Ända fram till 2004.  Denna version blev väl inte direkt någon succe. Jag har nog inte hört den mer än 5-6 gånger. Och när jag hör den förstår jag varför. Den framförs av storheter som Robbie Williams, Dido och Justin Hawkins. Och en massa andra (för mig) okända namn. Enligt min mening blev den platt fall.  
 
Vilken är din favoritversion?
 
 
 

Kommentarer
Nilla Tankebubblor säger:

Bra att det samlas in pengar till Afrika såklart. De behöver mat, mediciner, kunskap om sjukdomar med mera.
Men denna låten vet jag inte. Musiken är bra. Men texten stör mig. Jag tror inte att de i Afrika saknar varken jul eller snö. Så det blir lite fånigt.

2014-11-18 | 19:35:33
Bloggadress: http://tankebubblor.blogg.se/
Caroline säger:

Jag tycker att Bob Geldof är fantastisk! Så himla bra att det samlas in pengar.

Min favorit är originalversionen. Blir alldeles rysig när jag hör den, särskilt när Bono sjunger solo :)

2014-11-19 | 07:26:59
Bloggadress: http://carolines-jul.blogspot.se
Anna säger:

Svårt! Det var lite "åh, vad h*n med det året!" över alla åren! Jag gillar nog fortfarande originalet bäst och tycker nog årets version kommer på andraplats! Visst är det Seal som skymtar i årets (grym röst!)??

2014-11-19 | 10:35:14
Bloggadress: http://www.annapannapuff.se
Anne säger:

Utan tvekan den första!
Med Duran Duran!
TOKÄLSKAR Simon LeBons röst!

2014-11-19 | 19:35:19
Bloggadress: http://www.miserywitchen.blogg.se
capturedintime säger:

Det finns absolut inget som slår originalversionen enligt min mening, kan i och för sig bero på att jag lyssnat på den så länge jag kan minnas medan det faktiskt är första gången (vad jag kommer ihåg) jag hör alla andra versioner.
Men för övrigt tycker jag att originalversionen har bäst arrangemang, flyt och röster som passar väldigt bra ihop. Även om budskapen självklart är viktiga i alla versioner och det är en fin tanke samt många duktiga artister som deltar så tycker jag att årets version inte riktigt kommer upp i samma standard.. den har inte riktigt det där flytet och personligen tycker jag att det är alldeles för många olika sorters röster med som inte riktigt passar ihop till 100% vilket gör låten lite väl uppstakad i olika delar och man tänker mer på dom som sjunger varje del än låten som en helhet och budskapet i den. :)

2014-11-19 | 23:43:07
Bloggadress: http://www.capturedintime.se
Lillgarden säger:

Tycker det är så skrämmande med ebola. Blir liksom rädd och man vill veta mer! Men sen samtidigt så ju mer man vet ju mer rädd blir man...

Gillar helt klart originalet bäst, det är ju det som etsat sig fast och som spelas varje jul...

2014-11-21 | 22:58:58
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback