DIY: Smällkarameller

I helgen har jag gjort något som jag inte gjort sedan jag var barn. Jag har gjort en rejäl laddning smällkarameller. Det var riktigt kul - men det känns i ryggen idag - det är inte en helt optimal arbetsställning att sitta några timmar som en borrmupp på vardagsrumsgolvet. Men vem bryr sig när det blir bra? :-)
 
 
10 stycken smällkarameller i vitt och guld. Passar alldeles utmärkt i min gran som kommer att gå i samma stil som den gjorde 2012. Vitt, beige och guld. Med några få röda detaljer. När jag ändå var igång med pysslandet passade jag på att göra en liten steg-för-steg-beskrivning. Det kanske är fler än jag om inte gjort smällkarameller de senaste 25 åren och behöver en liten uppfriskning av minnet? :-)
 
 
Du behöver: 
  • Toarullar eller hushållsrullar - men jag tycker att det är finare med korta och knubbiga karameller. 
  • Silkespapper. Jag köpte Panduros silkespapper i storleken 50 * 70 cm, och delade sedan dessa i två så att de fick storleken 50 * 35. 
  • Tape. Vanlig + dubbelhäftande
  • Snöre/band. Jag använde 3 mm brett satinband
  • Bokmärken eller andra fina bilder för den som vill dekorera.
  • och sen behöver du så klart en sax
  • För den som känner för det är det så klart roligt med godis också :-)
 
 
Till varje smällkaramell behöver man två silkespapper i storleken 50x35 cm. Jag använde helvitt + guldmönstrat, och jag valde att ha det vita papperet på utsidan. Guldmönstret lyser då igenom, men blir inte så skarpt och markant som det är annars. Lägg dem ovanpå varandra, måtta ut mitten och fäst dem med en bit tape.
 
 
Sen viker man in kanterna på kortsidorna. Jag tyckte att det var enklast att vika på båda sidorna samtidigt.
 
 
Vik in ett dragspelsmönster med ca 1 cm mellanrum, vänd på papperet, vik igen. Upprepa tills det återstår ovikt papper på mitten som är lika brett som toarullen. 
 
 
Klipp fransar med ca 1 cm mellanrum. Är du högerhänt som jag, så jobbar du från höger till vänster. (Förlåt för skakig bild. Men det är himla svårt att fota med en hand...)
 
 
Sen är det dags att rulla in toarullen. Fäst den i början med dubbelhäftande tape, se till att det blir rakt! Rulla, spänn papperet under tiden så att det blir en tight rulle. När du kommer fram till slutet så viker man in kanten för att få ett snyggt avslut och sedan är det dags att fästa med dubbelhäftande tape.
 
 
Knyt ihop ena ändan med ett långt band. Var försiktig (dvs långsam men bestämd) när du knyter, så att inte fransarna går sönder. Vill du fylla smällkaramellerna med godis så är det dags att göra det nu. Sen är det bara att måtta ut en lagom lång hängare, och sedan knyta ihop den andra ändan med resterande del av bandet. Klistra på ett bokmärke. Klart. 
 
 
 

Kommentarer
Anna säger:

Jättefina! Gav projektet någon julkänsla, då?

Svar: Det gjorde det. Lite i alla fall. Nu sitter jag med Santa Clause 2 - så jag fortsätter att försöka med olika triggers :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-11-17 | 20:16:20
Bloggadress: http://www.annapannapuff.se
Ulrika säger:

Var det inte så, förr, att de skulle smälla också? Att man byggde in något sorts smällanordning också? (Hmm, måste kanske googla på det! OCH göra smällkarameller med barnen! Tack förinspirationen!)
/ulrika

Svar: Jag vet faktiskt inte. Kommer inte "smäll" av att det ändå låter om man tar tag i ändarna och drar åt var sitt håll? Borde kanske testa ljudet - men det får vänta till efter jul haha :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-11-18 | 09:31:57
Bloggadress: http://juljakten.wordpress.com
Tomtenissan säger:

Fina! Har faktiskt kvar en som som jag gjorde när jag gick på förskola som jag brukar hänga upp vid jul. De är riktigt fina...

Svar: OJ! Imponerande att den hållit så länge :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-11-18 | 20:07:14
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Linnea säger:

Åh smällkarameller vill jag också göra till jul! Det är ett riktigt nostalgipyssel då jag alltid gjorde sådana på "pysseldagarna" vi hade i högstadiet :)

2014-11-19 | 20:20:34
Bloggadress: http://frokenfrost.blogg.se
Lillgarden säger:

Det kanske man skulle testa att göra med barnen i år. Dottern har ju samlat på en massa toarullar(tomma ;) ).....

2014-11-21 | 23:03:59
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback