Säsongsstart på keramiken ikväll

Idag drar keramiken igång igen. Som vanligt finns det massvis med idéer som ska förverkligas! På YouTube finns det hur mycket keramikinspiration som helst och när jag åkte till och från julfirandet hade jag nästan 10 timmar totalt att fördriva på tåget. Merparten gick åt till keramiksurfande på YouTube :-)
 
Nån som minns en skål som fanns i Vinterstudion förut? En stor vit fruktskål som ibland stod på bordet i studion och ibland stod i förgrunden och syndes i in- och utzoomningarna vid sändningarnas start och slut. Den hade formen av en snöflinga. En sån vill jag göra. Jag vill göra en juicepress i någon härlig pastell. Fat. Fler durkslag. Jag vill lära mig att göra flera saker som är likadana. Det blir nog säsongens stora utmaning...
 
 
Ett par saker hann inte färdigställas innan juluppehållet. En stor skål (den på bilden ovan) som jag hoppas har hunnit brännas så att jag kan glasera den idag. Och en thekopp som jag inte alls är nöjd med - men det gör ingenting, för då kan jag testa att glasera den vit på insidan och koboltblå på utsidan. Så att jag vet om idén funkar i praktiken, eller om det bara är att lägga ner...
 
Oavsett vad så ska det bli kul att köra igång igen! Önskar er alla en bra start på arbetsveckan. Eller en skön fortsättning på jullovet om det är vad ni har. Ha en bra dag helt enkelt :-)

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Såg några alster av Jordemors Keramik å blev helt såld på en rejäl kanna i vitt som hade ett recept på pannkakor textat på utsidan, genialt för en glömsk person som mig. Blev sugen att slå till, men då jag såg priset så baxnade jag, närmare 600 pix, fast jag förstår ju tack vare din blogg vilket ENORMT jobb som ligger bakom alstren, de ska drejas, beskäras, brännas om vart annat, så de är ju itne gjort i en handvändning. Ska bli skoj att se dina alster detta år :-D

Svar: Åh jag har spanat in hennes hemsida tidigare när jag letade inspiration till vinglasen. Hennes björkserie är underbar. Och tack för tipset - det är ju en skitbra idé med recept på kannan. Hmm...
Och jo... Det ligger en del jobb bakom. Och det är frustrerande att man inte kan stressa på det heller. Och samtidigt skönt. Att allt inte måste gå så fort alltid... :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-07 | 10:54:42
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Sara på Vardag.nu säger:

Fasen vad fint, jag vill med keramika och ha mig. Minns att vi gjorde det på bilden i högstadiet... Jag gjorde en ful burk med egyptiska mönster. Mamma har fortfarande kvar den tror jag. Haha!

Svar: Mammor är fantasktiska :-) Rara hamstrar! Finns det inget ställe i närheten av dig? Jag kan ju inte rekommendera min verkstad, det blir lite långt att åka för dig...
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-07 | 19:51:20
Bloggadress: http://vardag.nu
Linda Candygirl säger:

Ser fram emot vad du lyckas åstadkomma 2014...

Svar: Det gör jag med haha! Idag har jag bara lekt och exprimenterat utan några direkta planer. Så roligt att gå dit med den inställningen... Att leka för att lära och därmed skita i de fel som uppstår efter vägen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-07 | 22:22:27
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback