Fiskrullader med parmesan och era bästa fisktips?

Jag har turen att vara utrustad med en pappa som fiskar. Innan jul gormade mamma lite om att hon var så less på röding "Herregud, vi äter ju röding minst en gång i veckan!" Jaha, är det nu jag borde tycka synd om er eller vad? :-)
 
Men då frysutrymmet är begränsat blev kära far belagd med fiskeförbud. Det är där jag kommer in i bilden. När jag åkte hem från julfirandet hade jag inte bara en massa bra julklappar med mig. Jag hade dessutom en sprängfull kylväska med röding. Säkert 10 kilo röding fick jag  med mig. Och den måste ätas upp. Så därför vill jag gärna ha tips på vad man kan göra med den.
 
Häromdagen gjorde jag fiskrullader. Himla enkelt. Bara att lägga lite fisk (ca 10 cm bitar som inte är för tjocka) på en bit plastfolie och sedan lägga på något som blir geggigt = ersätter en sås. Rulla ihop till en tight rulle och snurra ihop ändarna på plastfolien så att det blir tätt. Tillaga i ugn ca 10-12 minuter på 125 grader.
 
Denna gång fick fisken sällskap av riven parmesan, svartpeppar och örtsalt. Sallat, tomater, strimlade sockerärtor och kaprisbär som tillbehör. Har tidigare gjort med olika smaksatta färskoster (Cantadous pepparrot är en höjdare till fisk) och använt rödspättafiléer. 
 
 
Men som sagt: jag har fått med mig 10 kilo röding. Och behöver därmed inspiration... Har du något bra fisktips tar jag med glädje emot det! I gengäld bjuder jag på ytterligare ett tips från arkivet: ruccolapesto. Supergott till fisk.

Kommentarer
Nilli säger:

Nej men din stackare... ;)
Jag älskar den här rätten...när min sambo lagar den, fast han kör på färdig tandorimix...
http://www.lifestylefood.com.au/recipes/2071/tandoori-spiced-halibut-fillets-with-cucumber
Det måste väl funka lika bra med röding?!

Svar: Visst ÄR det synd om mig :-) Det lät gott. Gillar tandoori, men har aldrig ätit fisktandoori, så det får jag testa!!! tackar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-13 | 09:13:49
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Ann-Sofi Matsafari säger:

alltså smörstekt är ju så jäkla gott! Lyllo dig! 10 KG!

Svar: Smörstekt. Ja! Det är ju så enkelt att det är helt bortglömt. Hur det nu går till som.
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-13 | 14:40:10
Bloggadress: http://matsafari.nu
Henrietta säger:

Hej du! Att göra färsbiffar på röding är smaskens! Enkelt snabbt å gott!
Kram!

Svar: Fiskbiff är så jädra gott, det hade jag glömt bort :-) Tackar!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-13 | 15:37:32
Jessica säger:

Biffar

eller helstekt i ugnen - gör en skåra i dem och lägg i en blandning av fetaost, lite creme fraiche,hackade räkor, dill, salt peppar och lite citron om man vill - supergott!

Fiskgratäng

En rätt bra julklapp =)

Svar: Åh vilka bra tips. Fiskbiffar med chili och lime och ingefära... Mums.
Den där röran lät ju supergod! Den måste jag också testa :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-13 | 16:44:43
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Malin säger:

Succefisk blanda en burk creme fraiche med en matlagningsgrädde, 2-4 msk hummerfond (jag gillar när det smakar mycket så jag tar den större mängden) 1 pressad vitlöksklyfta lite malen svartpeppar häll över valfri fisk och in i ugnen ca 20-25 min servera med pressad potatis. Supergott :)

Svar: Lät toppen (bara jag får äta något annat än pressad potatis till... När jag var liten så lurade en kompis mig och sa att det var maggot. Och även om jag VET att det inte är maggot så ser jag fortfarande hur det krälar på tallriken.... ) Men resten ska testas :-) Tack för tipset!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-01-14 | 21:19:50
Bloggadress: http://sugarcoated.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback