Inspiration: Dukning

Att skapa ett vackert bord är något jag gillar mycket. Det blir en sån välkomnande stämning när man inte bara lagt omsorg på det man äter, utan även på det man äter på. Om man har ett neutralt porslin kan  man förändra bordet med väldigt enkla och billiga medel. Sånt som redan finns i skåpen eller utanför knuten.
 
Såg tillexempel en väldigt rolig detalj (som tyvärr inte lyckats fastna på bild) där man hade tagit martiniglas, knutit fast placeringskort runt foten och sedan lagt en färgglad julgranskula i glaset. Effektfullt och kan - om man har martiniglas vill säga - göras av saker som man redan har.

Julen 2013 skickade syster ut mig och systersonen i skogen för att klippa grankvistar. Kvistarna lades i mitten av bordet. De fick sällskap av två ljusslingor och några vita rosor. I övrigt: vitt porslin och vita servetter. Röda detaljer från tallriksunderläggen, men vitt skulle fungera precis lika bra.
 
 
 
 
Om vi backar bandet till 2012. Samma porslin. Samma snapsglas. Samma tallriksunderlägg. Annorlunda dricksglas och servetter. Och denna gång var det värmeljus och några röda rosor som prydde bordet. Som vas till de nedklippta rosorna använde vi udda sockerskålar och gräddkannor.
 
 
Hittade bara en stackars mörk och hemsk bild från 2011. Men det är samma porslin. Samma glas. Istället för att ställa ut nubbeglasen vid varje plats så ställde vi dem i grupp på bordet, så att det utgör ett litet blickfång. Den här gången hade vi en röd duk på bordet och lite guldiga blad.
 
 
Kan naturligtvis inte låta bli att slänga in lite inspirationsbilder ifrån Chicago när jag ändå är i gång. Det vore ju en synd att låta bli :-)
 
Denna dukning gillar jag. Mycket. Lager på lager. Porslin och glas som kan användas året runt. Detaljer i rött som är enkla och inte behöver kosta en miljart pengar. Tummen upp för den.
 
Samma med denna. Porslinet håller året runt. Det som JULIGT är, återigen, textilierna. Assietterna har snöflingor och blir iofs lite säsongsbetonat - men då har man i alla fall en säsong som räcker hela vintern, istället för bara under julen. Och min favorit: att ha grovsalt i ljuslyktor. Skapar en känsla av frost och snö, samtidigt som ljuset står stadigt.
 
 Denna är lite gränsfall med det röda och gröna (ur porslinsinköpssynvinkel alltså). Men samtidigt är det så pass ljust, att det skulle kunna funka fint till en kitchig påskdukning om man fångar upp mycket av det gröna i tyg och servetter. Kottarna på bordet ger en rustik och hemtrevlig känsla som jag gillar. Denna dukning skulle kunna innehålla en del trä och grövre tyger för att ytterligare späda på det rustika. 
 
Gillar't! Återigen. Porslin för året runt-bruk. Detaljer som skapar julen. I detta fall röda bordstabletter, en julgranskula i en skål vid varje kuvert och ett maffigt och vackert blomsterarrangemang, som i och för sig behöver vara lite mindre i verkliga livet - det är ju trevligt att SE personen på andra sidan bordet om man ska föra ett samtal. Men det är fortfarande en fin inspiration :-)

Kommentarer
Julpussar säger:

Vilket inspirerande inlägg! Trodde jag hade juldukningen klar för mig, men nu poppar det upp en massa roliga idéer ju! :)

Svar: Förlåt... Det var inte meningen :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-12-17 | 14:34:12
Bloggadress: http://julpussar.wordpress.com
Therese Bjärstig säger:

Härlig inspo! Ska ju ha jul här å vi blir bara familjen så jag ska försöka satsa på fin dukning då vi bara är 4 vuxna å två barn :-)

Svar: Härligt att vara hemma :-) men ni brukar vara många flera va?
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-12-17 | 15:43:57
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Linda / CandyGirl säger:

Jag hade min juldukning klar - men vi ska bort på julafton. Så jag ska fixa nåt till juldagen. Men då drar jag ned liiiite på ambitionen.

Svar: Ahh.. Skönt att bli bortbjuden eller konstigt? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2014-12-17 | 23:27:18
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Åh, den grönvita dukningen var fin och grovsalt i ljuslyktor är toppen.

2014-12-23 | 22:32:54
Bloggadress: http://crimsonanna.blogspot.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback