På spåret

Måste ju dela med mig av lunchpromenaden häromdagen. En kollega tog med mig till en liten och lummig oas som tar tillvara på stadens döda och bortglömda ytor och gör dem levande igen.
 
Trädgård på spåret är en ideell förening som tagit tillvara på ett sådant utrymme. En snutt järnväg som inte använts på länge. Fylld med pallkragar. En pallkrage kan sedan "adopteras" en säsong för en femhundring. Då får man utrymmet och jorden levererat. Föreningen har ett vattningsschema så man slipper göra det själv varje dag. Och man får framförallt möjligheten att odla. Stadsmänniskor i lägenhet är tyvärr inte bortskämda med såna möjligheter. En del pallkragar sköts av närliggande skolor.
 
Jag gillar verkligen kontrasterna. Rostiga spår. Lummiga växter. Grafitti och zuccini om vartannat. Det var en verkligt skön lunchpromenad. Om du har vägarna förbi Skanstull så rekommenderar jag en sväng ner till spåret. HÄR finns en vägbeskrivning. Och om du inte har vägarna förbi så får du hålla tillgodo med en liten bildkavalkad istället. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Lillgarden säger:

Är så mysigt med sådana odlingar! Önskar det fanns fler sådana!

Svar: Mmm. Jag med. Jag fattar faktiskt inte varför man inte gör mer ställen i lägenhetsområden. Lite pallkragar som den som är intresserad kan nyttja. Tänk vad bra det vore - både för att odla, men även för grannsämjan?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-11 | 09:03:21
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Vilken mysig oas! Härliga bilder därifrån! Här har vi riktigt gråväder ute, men det gör inget för jag har sol i sinne, ditt dunderpulver gör gott, å med det i kroppen å ev en påse och hett vatten så ska jag nog kunna sitta på pass i morgon :-D Tack än en gång!!!

KRAM

Svar: Och jag hoppas att tystnaden innebär att du har tagit dig ut i skogen? Och att du mår bra nu? Skönt att det gjorde dig gott, det var ju hela vitsen :-D
Kram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-11 | 10:44:17
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Lillgarden säger:

Sv: där min mormor bor så rev dom ett stort gammalt hus och där försökte stan göra stadsodling.
Men var ett halvhjärtat försök.
Var jättefint dom som försökte och odla. Men när sen kommunen börja lägga grus högar och tippa allt annat dom inte visste var dom skulle göra av där så tappa det lite känslan!
Men fram med fler sådana här platser! Låt även stadsfolk få den där mysiga trädgårdskänslan!

Svar: Äh men vad trist! Ska man göra så får det liksom inte bli halvhjärtat. :-(
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-13 | 10:13:38
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Lillgarden säger:

nej sådana saker ska göras helhjärtat och med glädje och med lite energi. Inte bara göra lite halvt bara för att... Då är det fel drivkrafter bakom :)

2013-09-16 | 21:01:16
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback