Jag har smakat Blossa13

Just hemkommen efter ett trevligt glögg- och snapsmingel med Blossa13 och Årets Julsnaps. Gissar att ni alla är ruggigt nyfiken på vad det är för smak på årets glögg? Jag hade verkligen hoppats att kunna stilla er nyfikenhet, men tyvärr.
 
Så här säger Blossa: "Vi är stolta att presentera BLOSSA 13 Dalecarlia! Vår inspiration kommer från Dalarna, eller Dalecarlia som det heter utanför Sverige. Årets nyhet är att vi inte avslöjar vad vi har smaksatt glöggen med – istället vill vi höra vad NI tycker att den smakar!"
 
 
Okej. Jag gör ett försök då. Först och främst kan jag konstatera att det är en god glögg utan att sticka ut åt något håll. Denna glögg kommer inte att göra några traditionalister upprörd, det är nog den av årgångsglöggarna som varit mest lik en "vanlig" glögg.
 
Färgen påminner om rosévin. Men det känns som om den är baserad på bär, snarare än druvor. Vid första sippen är den söt. Nästan som godis. Utan att för den sakens skull vara sockrig och klibbig. Sen blir den frisk. Därefter känner man alkoholstyrkan på ett sätt som inte är det minsta otrevligt. Glöggkryddorna är inte så framträdande som jag skulle önska, men de finns där.
 
Jag är för dålig på att urskilja enskilda smaker för att ens våga mig på en gissning om vad den smakar. En sak som måste göras är att jämföra smaken med fjolårets Loimu med åkerbärssmak. Kan det vara bäret jag anat? Växer det åkerbär i Dalarna? Anyway: det jag kan säga att den är god, men lite för tam för att bli en av mina favoriter. Två flaskor kommer jag att beställa när den släpps, thats it.
 
Hade även turen att springa på Helly/Helena på minglet! Jätteroligt, då det var ett tag sen senast :-) I år lyckades vi hamna på kort tillsammans också, men i Helenas kamera.
 
Beställningsvara även i år. 1:a oktober släpps den i systembolagets beställningssortiment. Tänker du beställa, eller chansa på att den kommer i butik under
 

Kommentarer
Julbloggen - Lisas Vinterland säger:

Vad kul att läsa från dig som faktiskt har smakat den redan! Kan knappt vänta själv.. blev riktigt nyfiken.

Svar: Ja, det är ju ett skitbra PR-trick...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-05 | 14:03:27
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
Therese Bjärstig säger:

Som jag anade, en ordinär vanlig glögg, men kanske rönnbär, har sett attdet spekulerats om det... Får väl se den 13 dec då blossa skulle summera vad folk tycker den smakar å ge en mer hint om innehållet. MEn med tanke på allergier så borde det finnas en innehållsförteckning tycker jag ;-P

Svar: Mmm men jag känner inte riktigt den där beska/bittra från rönnbär. Färgen stämmer dock väldigt bra.
Kloka tankar om allergi. Det har jag inte ens tänkt på - jag har aldrig behövt bekymra mig...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-05 | 14:34:38
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Victorias Jul säger:

Det kanske kan vara något för maken då som gärna vill ha vanlig glögg.

Svar: Det kan det nog vara :-) Den var god. Men som sagt, den sticker inte ut...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-05 | 17:46:38
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Lillgarden säger:

Låter ju som en god glögg men lite irriterande att inte få veta vad den hemliga smaken är!

Svar: Ja. Men jävligt bra PR-trick
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-05 | 20:31:39
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Spännande:) Snygg är den iaf!!

Svar: Jättesnygg :-) Den kommer att bli snygg på köksbänken!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-05 | 20:58:27
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Flipfloppan säger:

Men va? jaha, känns kanske lite antiklimax, men coolt ändå och jag gillar flaskan mkt. F ö är jag inte avis på dig. Inte alls faktiskt.... ;) Klem

Svar: Mmm flaskan är riktigt snygg i år. Me like.kram och trevlig helg
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-05 | 22:15:30
Bloggadress: http://paradisetvsburen.blogspot.se
Hanna Karlsson säger:

Spännande att de håller på det.

Svar: Hmm. Jag vet inte. Om jag inte hade varit inbjuden och fått smaka hade jag blivit duktigt irriterad. Man vill i alla fall veta om det är någon idé att köpa eller inte.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-06 | 06:09:09
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Jag är fortfarande sur över Blossas tråkighet, även om det ka nvara en kul pr grej... Men men. Hur var snappsen då? Jag antar att ni fick veta smaken på den iaf ;-P

Svar: Snapsen var GOD. Klassisk och med apelsintoner. Gillade den :)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-06 | 07:21:42
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Therese Bjärstig säger:

Förresten är det blått el turkost på flaskan? Är det turkost känns det ju som den kommer att bli gjuten i ditt hem till jul, helt rätt färgskala! :-D

Svar: Ingen turkos tyvärr. Mer dovt dalablått. Men å andra sidan är ju hemmet inte turkost till jul :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-06 | 07:22:21
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Camilla säger:

Anis tänker jag mig i smaken? Spännande i år är det :) Vad mysigt med glöggparty redan!

Svar: Mmm jag älskar glöggpartyn :-) Anis hittade jag inte i glöggen (tur för mig, för det är ingen favorit).. Men den är god.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-06 | 08:18:05
Bloggadress: http://gladakocken.blogg.se/
Stina säger:

Namnet får mig att tänka på något blommigt, men jag är dålig på blommnamn. Det lär ju knappast vara maskros.

Här kan man fortfarande köpa årets glögg? Får se om jag bestället eller inte.


Svar: De har kört beställning de senaste åren. Men den brukar ändå hamna på butikshyllorna några veckor senare :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-06 | 12:53:33
Bloggadress: http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se/
Nilla Tankebubblor säger:

Intressant! :-)
Ha en fin helg.

2013-09-06 | 16:33:10
Bloggadress: http://tankebubblor.blogg.se/
Nilla Tankebubblor säger:

Hej igen,
här har du en till som gillar julen och brukar skriva en hel del blogg-inlägg om juliga saker, i alla fall förr. Jag har besökt din blogg då och då genom åren, vi har ju bloggat i ganska många år nu. Kul med jul!

Svar: Ja, det har blivit några år nu :-)Jag får stå med hundhuvudet och erkänna att det var några år sedan jag tittade in till dig, men så fort jag kom dit så kände jag igen mig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-09-07 | 14:57:18
Bloggadress: http://tankebubblor.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback