Vart börjar man egentligen?

Herregud vilken helg vi har haft! Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Eller jo. Det vet jag. Tack till Eva och Janne som öppnade upp hemmet för en matlagningshelg. Och ett nästan lika stort tack till Åsa, Lena och Markus.
 
Det var väldigt roligt att göra korv. Jag har ju testat att stoppa korv en gång tidigare. Men nu gjorde vi hela kedjan. Malde köttet, kryddade, stoppade. Det var inte sista gången jag gjorde korv. Min mamma och syster blev väldigt avundsjuka, så det kan vara så att det blir en vända hemma nån gång också. Då ska kära far få dra igång röken också :-)
 
Dessa korvsorter har vi gjort:
  • Kalkonkorv med bacon och jalapeño
  • Kalkonkorv med sidfläsk och provencalsk örtkrydda
  • Älgkorv med glögg
  • Älgkorv med öl och chili
  • Vildsvinskorv med enbär och viltkrydda
  • Julkorv (fläskkorv med kryddpeppar och senapsfrön)
  • Fläskkorv med chili och persilja
  • Blandkorv (fläsk och nöt) med rödvin och basilika
  • Lammkorv med spiskummin
  • och ytterligare en lammkorv som jag inte kommer ihåg vad vi smaksatte med - måste kolla recepten... Timjan!  Timjan var det.
Sen blev det sex sorters praliner också:
  • Citronpraliner (recept finns HÄR)
  • Praliner med karamell, whiskey och rostad kokos
  • Praliner med jordnötssmör och ljus choklad
  • Praliner med vit choklad och kardemumma
  • Praliner med mörk chokladtryffel och chili
  • Praliner med ljus choklad och gorgonzola
I veckan ska jag försöka skriva ihop korvrecepten. Fotografera praliner. Skriva pralinrecept. Men nu vet ni vad ni kan vänta er under den närmsta tiden :-)
 
Önskar er en riktigt fin dag och en fin vecka!

Kommentarer
Eva säger:

Lammkorv med timjan ;)
Och tack själv bästa Erica - det var en fantastisk helg!!
Kram

Svar: Så var det! Kram på dig, och återigen: TACK!!
Nu ska jag börja kolla igenom bilderna från i helgen :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-28 | 08:18:12
Amandas jul säger:

Men herregud vad mycket gott! Praliner med jordnötssmör och ljus choklad låter ju heeelt underbart! :)

2013-10-28 | 08:51:45
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Oj oj ni låg verkligen i inser jag!!! Lät som massor av goda smakkombinationer! Och på tal om smak, så smakade morgonens macka extra god, ty den kröntes med senap och nygriljerad skinka :-D

Svar: På torsdag blir det första provsmaket. Har inte smakat annat än provstekningsbitarna så det ska bli riktigt spännande :-) Det var jättekul. Något för dig som jägare?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-28 | 08:59:26
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Jessica säger:

Alltså praliner med jordnötssmör....*Homerdregel på den*

2013-10-28 | 10:01:32
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Jag ser fram emot korvrecepten! Vi har hittills bara gjort julkorv, men jag är inte så glad i den så jag testar gärna något annat!

Svar: Det kommer... Pralinerna får nog komma först och sedan blir det korv vartefter jag tillagar dem. Vi gjorde förresten en "grundsmet" fläskkorv. Och sen delade vi smeten så att hälften blev julkorv och hälften en chilikorv med persilja.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-28 | 17:04:14
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Therese Bjärstig säger:

Ja älgkorv gjorde jag å mamma för lääänge sedan å inte så vågde i kryddningen, men ska nogtesta igen, å även röka korven... Blev riktigt inspirerad! :-D

Svar: Ja men då har ni ju erfarenhet. Och kött i frysen antar jag, jägare som du är :-)Imorgon är det dags för provsmakning av den första korven! Återkommer med recept!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-30 | 07:09:03
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback