Varför ska man temperera choklad?

Det som ofta skiljer proffsiga chokladdoppade saker från motsvarande variant på hemmaplan är tempereringen. När man biter igenom chokladlagret på en biskvi som köpts på ett konditori så "bräcker" den. Dessutom blir man inte kladdig om fingrarna enbart av att röra vid biskvin. Detta beror på att chokladen har tempererats.
 
Hemmavarianten däremot. Det är förmodligen inget fel på smaken alls. Den är mest troligt riktigt god. Men när man tar i biskvin så får man omgående kladdiga fingrar. Och istället för att chokladen "bräcker" så är den mjuk och får bitmärken efter tänderna. 
 
Skillnaden stavas temperering. Det är hemligheten. Inte för att det är någon hemlighet, men ändå. När man smälter chokladen förändras egenskaperna. Hur molekylerna hänger ihop med varandra. Och vilka egenskaper som chokladmolekylerna besitter.  Och när man snackar matlagning och molekyler så kommer man osökt in på Heston Blumenthal. I TV-serien Kitchen Chemistry förklarar han en himla massa bra saker som är bra att känna till inför stundande julbak.
 
Hur man ska göra för att garanterat misslyckas med smältningen. Hur man SKA göra för att lyckas. Och varför molekylerna beter sig som de gör, och därmed även varför tempereringen är en nödvändighet. Dessutom avlivar han myten om att vatten är chokladens värsta fiende genom att göra en chokladmousse på choklad och vatten. Är du intresserad av choklad tycker jag att du ska kolla på dessa inlägg.
 
 
 
Jag har haft problem att se dessa inlägg via datorn. Men det funkar, av någon outgrundlig anledning, finfint att titta på dem i mobilen via YouTube-appen. I sånt fall: Sök på Kitchen Chemistry
 
Så nu har vi koll på VARFÖR man tempererar choklad. Imorgon pratar vi om HUR man tempererar chokladen. Väl mött :-)

Samtliga inlägg från Chokladtemahelgen:
Helgtema: Choklad - angående valet av choklad
Varför ska man temperera choklad? - Heston Blumenthal förklarar chokladens molekylära uppbyggnad. Tycker verkligen att man ska titta på detta!
Att temperera choklad - När man vet varför, då är det dags att lära sig hur!
Åsas strohromsbollar - som dessutom går utmärkt att pimpa nu till Halloween
Chokladiga shopping- och julklappstips - om Tomten behöver lite hjälp och inspiration
Gjuta pralinskal - Läs detta inlägg om du inte har gjort praliner tidigare.
Praliner med salt karamell - ett måste! Prova!

Kommentarer
Amandas jul säger:

Du är så duktig Erica!!! Och jag älskar dina chokladinlägg som den chokladälskare jag är :)

Svar: Härligt Amanda :-)
Då kan jag glädja dig med 4 ytterligare chokladinlägg under helgen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-18 | 16:59:33
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Axelina säger:

Åh nu blir jag sugen på praliner och biskvier!

Svar: You go, girl! Varför ska man begränsa sig själv? :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-18 | 17:19:47
Bloggadress: http://ourchristmas.blogg.se
Emmas Jul säger:

Åh, detta ska jag absolut göra nästa gång jag gör biskvier.

Svar: Gör det :-)Berätta gärna vad du tyckte om du testar :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-18 | 19:09:02
Bloggadress: http://fames.se/emmasjul/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback