Restpyssel

I förrgår läste jag ett inlägg hos Annas Jul om pyssel, och att man kanske samlar på sig betydligt mer än vad man gör av med. Åhh vad jag känner igen mig. Sånt material man har tittat på massvis med gånger i sina egna lådor är helt enkelt inte lika lockande att använda som det man tittat på massvis med gånger i en webbshop.
 
Jag och min vän Karro brukade göra så här: Varje höst hade vi en dag (eller en helg...) med "restpyssel". För att använda upp gammalt material. Det var förbjudet att shoppa nytt inför det tillfället (med undantag för dubbelhäftande tape, lim och cardstock). Man tvingades att bli kreativ på ett annat sätt.
 
 
Vi brukade ge varandra utmaningar. Leta kortskisser för att tänka i nya banor. Eller plocka fram något papper som funnits i gömmorna i åratal "Det här papperet måste ingå i ett julkort". Dessutom finns det fler fördelar (utöver att det är ruggigt trevligt) med att pyssla tillsammans. Det jag var less på såg Karro som nytt och fräscht, och tvärt om. Mest tvärtom om jag ska vara ärlig - Karros pysselgömma är fantastisk.
 
Känner du att det suger i pysseltarmen men att plånboken är tom? Slå dig ihop med en vän och ha en dag med glögg och pyssel. Det blir förmodligen bättre än vad du tror.
 
För lite mera pysseltips i kategorin budget: Spana in detta inlägg från 2011. Där tipsar jag om saker i vår vardag som går alldeles utmärkt att recykla till pyssellådan. Läs även kommentarerna, då ni skickade in en hel del fina tips.
 
Ha en fin kväll!

Kommentarer
Amandas jul säger:

Fiffigt värre! Varför är jag så usel på att pyssla för....

Svar: För att du inte tränar tillräckligt? Jag menar... Pyssel anno 2006: http://tomtensdotter.se/2006/november/lite-av-helgens-pyssel.html
Och pyssel anno 2011. Det ligger lite träning däremellan. http://tomtensdotter.se/2011/november/pasar-och-strutar-igen.html

Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 16:54:15
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Linda / Candy Christmas säger:

Åh.. aftereght till kollegorna till jul kanske.. fas jag har juredan köpt te-julkalendern.. hmm...

Svar: Julthekalendern har jag funderat på... Och kommer varje gång fram till att det är slöseri på en sådan som mig (som enbart dricker Earl Grey...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 19:40:37
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Leo säger:

Tackar för tipsen och googlar bums på "cardstock". :)

Svar: Den som söker skall icke finna
Vis är den som stannar hemma ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 19:59:53
Bloggadress: http://leoscookie.wordpress.com
Linda / Candy Christmas säger:

Hmmm vad menar du med:

Meh... Jag då????
(nej då. inte avundsjuk. inte avundsjuk alls. Tur att det inte är samma sak som att vara missunsam!)

menar du snön eller te-julkalendern nu tro? :-)

Svar: Låt mig säga som så: kanske borde ha flyttat till Kalix istället för till Sthlm...?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 21:16:47
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Linda / Candy Christmas säger:

Svar: Haha... men nu ser det bara slaskigt tråkigt ut. Och snön ska inte komma i oktober. Tidigast i mitten av november... Och onekligen skulle en te-julkalender passa dig!

Svar: Jo FÖRSTA snön ska komma i oktober. Men den ska inte ligga kvar.... Bara visa upp sig lite :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 21:51:27
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback