LCHF: Blomkål, bacon och ägg

Nope. Jag har inte hamnat i LCHF-träsket - jag försvarar mina kolhydrater med svärd och yxa om det behövs. Men jag befinner mig konstant i baconträsket, och ibland händer det att även en blind höna hittar ett LCHF-korn. Inte den snyggaste rätt som serverats i mitt hem. Men det är gott!
 
 
Till två personer:
Koka 2 ägg (trots att jag i princip alltid föredrar lös- eller mjukkokta ägg föredrar jag hårdkokta just här). Dela ett blomkålshuvud i buketter och koka dem i ordentligt saltat vatten. Stek ett paket bacon medan blomkålen kokar. 
 
Lägg upp blomkålen på ett fat. Hacka ägget. Strö över ägg och bacon. Sen är det bara att hälla över lite av baconfettet över hela härligheten.
 
Eller så skippar man bacon helt och hållet och häller lite smält smör över - men det verkar ju dumt. Allting blir ju godare med bacon :-)

Kommentarer
Nilli säger:

Det där lät ju sjukt gott, "allt blir ju faktiskt bättre med bacon" (som min sambo brukar säga, och har har dessutom jobbat som kock i många år...)! Men jag gillar ugnsrotad blomkål bättre än kokt, fast det skulle nog funka lika bra! :)

Svar: Haha japp. Jag testade det konceptet för ett tag sedan. Och bakade baconbrownies :-D
Ungsrostad blomkål har jag aldrig testat så jag tackar för tipset! (Men ugnsrostad broccoli är sjukt gott så då borde ju blomkål vara toppen också!)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-21 | 15:57:32
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Therese Bjärstig säger:

Hm, lät inte så dumt, kanske ska slå till å testa, för en vän bjöd på ett gott lchf mos av blomkål... så jag har som fått upp smaken för blomkål :-D

Svar: Blomkål är sjukt gott! Bara man saltar ordentligt och inte låter det koka sönder så är det ju grymt smaskigt. De brukar servera detta som vegetariskt alternativ på jobbet. Då får man ett helt blomkålshuvud, skirat smör och hackat ägg. Men det saknar något. Och du vet... Allt blir godare med bacon :-DKram
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-21 | 17:51:31
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Lillgarden säger:

Men det där lät ju sjukt gott!!

Svar: Det är jättegott. Visst, inga smaksensationer och dansande smaklökar. Men bra, schysst vardagsmat som är god på ett lite annat sätt än det man äter varje dag :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-21 | 21:31:40
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
AnnasJul säger:

Låter gott; ägg, bacon och blomkål är ju en bra kombo och känns lite härligt höstigt!

Sv. smartidé det där med att pyssla ihop med någon annan med gammalt pyssel material. Man blir av med sånt man kanske inte använder och får använda nytt spännande - some ones trash anothers tresure helt enkelt!

Svar: Ja men precis. I alla fall blomkålen känns höstig :-) Resten är ju basvaror haha
Jo, och framför allt är det ju roligare att pyssla med någon annan.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-21 | 23:08:09
Bloggadress: http://www.annasjul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback