Kan man vara kär i en bok?

Jag har fått en alldeles underbar bok på posten. En sån där bok som får mig att känna mig som Hermione i Harry Potter and the Half Blood Prince. När professor Slughorn låter eleverna lukta på en love potion, och Hermione beskriver vilka dofter hon känner. En av dofterna i hennes doftpalett var "fresh parchment".
 
Den känslan fick jag när jag öppnade paketet innehållande boken. Jag blev förälskad. I den tjocka stora boken. I det härliga omslaget med de vackra bilderna. I att omslaget dessutom går i favoritfärgkombon rött och turkost... I att den är halvinbunden istället för att "bara" vara i cartonage. Med alla dessa positiva känslor innan man ens öppnat boken, kan man bli annat än besviken?
 
Jadå. Man kan bli jättenöjd också. Och märka att förälskelsen övergår i kärlek. Vilket var precis vad som hände för mig. Men nu börjar det kanske bli dags att sluta prata om kärlek och informera om vilken bok jag pratar om?
 
 
Ni som följer mig på Facebook vet nog redan: Fixa Julen. Detta är en alldeles underbar bok som ges ut av Ica Bokförlag. Boken är ett samarbete mellan flera olika författare som alla har skrivit var sitt kapitel. Av de mer namnkunniga medförfattarna märks Birgitta Rasmusson (Sju sorters kakor/Hela Sverige bakar) och Bengt-Göran Cronstam (vinskribent på DN). En annan av författarna är KC Wallberg (som visade Helena och mig hur man stoppar korv på förra årets julbloggsträff) och han var den som definitivt skrev mitt favoritkapitel.
 
 
Den här boken har allt. Och då menar jag ALLT. Det finns den klassiska julmaten. Det finns traditionella rätter men med en twist. Det finns godis och kakor. Glöggfest (me like!) Dukningstips och presentinslagning. Det finns allt. Fantastiska fotografier som försätter mig i julstämning snabbare än en dragracingbil går från 0 till 100. Jag är så kär i den här boken! (men det har nog redan framgått...)
 
Dessutom har den en liten twist som jag inte sett i någon annan bok. Många av recepten har nämligen tips på några jullåtar som tydligen ska passa extra bra till receptet.
 
Fixa julen får högsta betyg av mig. Detta kommer att bli en av de böcker som jag plockar fram ofta, ofta. Under advent och jul naturligtvis för att laga något ur boken. Men även under resten av året när jag får jullängtan. Boken kommer strax att vara sönderbläddrad! Eller nej. Det kommer den faktiskt inte att vara. För den kom med en schysst bindning.
 
Ja. Jag har fått boken som recensionsexemplar. Men faktum är att jag förmodligen hade varit ÄNNU mer nöjd om jag betalat för den, för då hade jag dessutom haft känslan av att verkligen ha fått valuta för pengarna.
 
Edit kl 21:51: Emma, med bloggen Jul i fjällen, undrade hur fördelningen mellan mat, bakning och pyssel är. Nedanstående miniatyrbild är ett foto på registret. Klicka på bilden så visas den i fullstort format.
 


Kommentarer
Sofie säger:

Mysig blogg!:)

Svar: Tack :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 07:53:38
Bloggadress: http://www.laviesaine.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Hm, då får jag addera denna till listan, vill även ha Morbergs julbok å så Lotta/livet på landets bok... Får hoppas tomten ger mig någon av dem :-D

Svar: Denna är - enligt mitt tycke - bättre än morberg. lotta-boken känner jag inte till. Vem Vad?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 08:48:42
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Jul hos Linda säger:

Härligt när förväntningar blir överträffade! :)

Svar: Verkligen. Det var lite sjukt. Det var verkligen första gången jag föll så pladask för en bok redan vid första anblicken :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 09:02:09
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
Victorias Jul säger:

Jag funderar faktiskt på att köpa den boken, kul att höra att den var bra

Svar: Kan varmt rekommendera den - men det kanske redan har framgått haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 09:27:47
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se
Jessica säger:

LÅter som något alla julnördar borde ha hemma i hyllan - så det blir att kolla upp! Tack för tipset.

Svar: Varsågod, det bjuder jag på haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 09:30:31
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Jul i fjällen säger:

Den verkar ju riktigt mysig! :) Hur är innehållet fördelat ung? Jag är inte så intresserad av matlagning, men älskar bakning, inredning o pynt! Skulle du säga att det mest är mat?

/Emma
julifjallen.blogspot.se

Svar: Nu har jag uppdaterat inlägget. Only for you, my friend :-) Det finns ett foto på registret där nu :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 11:09:12
Bloggadress: http://julifjallen.blogspot.se
Linda / Candy Christmas säger:

Åh...den ska jag kolla in.. smygblada i innan ev. köp.

Svar: Det tycker jag att du gör helt rätt i :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 19:27:39
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Ännu en bok man blir sugen på att köpa!

Svar: Förlåt ;-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 21:25:23
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Johanna säger:

Åh den boken måste jag nog införskaffa, låter riktigt lovande. :D

Svar: Den är verkligen jättemysig!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 21:42:14
Bloggadress: http://silverdraken.blogg.se
Nilli säger:

Ja, jag är i alla fall övertygad! Must buy!

Svar: Allt annat verkar dumt!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 22:01:51
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback