Johannas jullista

Hej måndag! Så fort du kom? Hur gick det till som? Nåväl. Kanske inte så konstigt att tiden går fort ibland. Helgen har varit himla trevlig med chokladmässa och krogmiddag på fredagen. Tvättstuga (inte trevligt - men det är trevligt att ha rena kläder) och soffhäng med Mia, Emma, hemlagad pizza och LOTR i lördags. Igår blev det brunch på en av krogarna efter vattnet. Så skönt väder och det gick att sitta ute i typ tre timmar. Sen underbar solnedgångspromenad efter vattnet och en Harry Potter-kväll med Åsa. Tiden går fort när man har roligt :-)
 
 
Hittade en jullista hos Johanna:
 
Vad är det bästa med julen?
Det bästa är de lediga mysiga dagarna som tillbringas med familjen.
 
Hur skulle din drömjul se ut?
Jag behöver inte ändra på nånting. Visst. Kan man få en snögaranti för varje år så vore det fint. Kan vi ordna det tro?
 
Vilka tre saker önskar du att få mest av allt i julklapp i år?
Man jobbar liksom inte på önskelistan på samma sätt när man är 34 år som när man var 7 år...Det löser sig :-)
 
Vad är roligast, att ge eller få julklappar?
Både och!
 
Vilka är dina 5 favoriter bland alla julkalendrar som visats hittills?
Det är många med fem. Men...
Kaspar i Nudådalen.
Dieselråttor och sjömansmöss.
Tjuvarnas jul
En riktig jul
Jag kommer inte på nån 5:e, men höjer lite på ögonbrynet över att jag inte har någon av barndomens kalendrar på topplistan. Den tidigaste av ovanstående sändes när jag var typ 23 år haha!
 
Vilka är dina favoriter bland alla andra julfilmer?
Nu är det jul igen (alla tre - och tycker att Tim Allen borde sluta tjura så att det kommer en fjärde!).
 
Vad lyssnar du helst på vid jul? Någon favoritjullåt?
Jag lyssnar helst på amerikanska farbröder från 50-talet. Frank och Dean. Min favoritjullåt är nog Baby It´s Cold Outside. Men eftersom mitt hårdrockshjärta måste få sitt också så blir det en hel del av Twisted Sisters julskiva också :-)
 
Vad äter du mest av på julbordet?
Ägghalvor och den whiskeygravade laxen.
 
Vad dricker du helst till julmaten?
Julmust. Zeunerts julmust.
 
Vad är ett måste på godisbordet på julafton?
Polkagrisar och kola. I år kommer det att finnas en del praliner på julbordet också :-)
 
När börjar du julpynta samt klä granen?
Städar och pyntar veckan som avslutas med första advent.
 
Vilka färger har du mest av till jul?
Rött och vitt och traditionellt i köket. Vitt, guld och vinrött i vardagsrummet.
 
Ser du på Kalle Anka varje jul?
Yepp. Allt utom Tjuren Ferdinand. Då hjälper jag till med maten.
 
Ser du på Karl-Bertil Jonsson varje jul?
Nope. Har gjort det en gång, men blev inte speciellt imponerad. Dessutom är sändningstiden helt fel. Kalle Anka ligger tidsmässigt som startskottet på julafton. Man samlas, dricker glögg och sen går Kalle Anka i bakgrunden. När KBJ sänds så pågår julafton för fullt - det går liksom inte att säga Hej allihopa. Kan vi ta en kvarts paus och titta på TV nu? Näe. Jag säger pass på den.
 
(Bonusfrågor till julbloggare)
 
Vad är det bästa med att blogga om julen?
Det bästa med att blogga överhuvudtaget är att jag "lärt känna" människor som jag annars inte hade haft någon kontakt med. Och det har ju inget att göra med att blogga just om julen. Det bästa med att blogga just om julen är att jag alltid har mitt receptarkiv i fickan. 
 
Läser/ följer du alla andra julbloggar som finns också, eller kanske bara några utvalda favoriter?
Att följa ALLA julbloggar skulle tyvärr vara ett heltidsjobb nu för tiden. Så det hinner jag inte. Och det vill jag nog inte göra heller. Jag har några favoriter som jag läser dagligen, och ytterligare ett gäng som jag bläddrar igenom en gång i veckan. Sen kollar jag på julbloggar.se om det händer något roligt och klickar mig vidare. Så rubriksättning och de första två raderna i ett inlägg är himla viktigt för att jag ska hitta dit.
 
Hur tycker du att en bra julblogg ska vara?
Personlig. Dessutom måste den vara välskriven rent språkligt. Sen gillar jag ju recept och pyssel så om man pysslar med sånt så fångar man nog in mig :-)

Kommentarer
Johanna - Mitt vinterland säger:

Vad roligt att du svarade på listan :)

Svar: :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-07 | 13:11:20
Bloggadress: http://mittvinterland.blo.gg
Ulla säger:

Det belv ju på finska som vanligt :D

Svar: Så klart :-) Jag ska ta en google translate någon kväll och läsa dina svar
Erica AKA Tomtens Dotter


Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback