En fiende vid namn Flemming och en hjältinna av rang

"A friend in need is a friend indeed". Sällan har de orden varit så sanna som natten mot igår. Klockan är strax efter 23. Jag är på väg att gå och lägga mig och håller på med det där småplocket ni vet. Borsta tänder. Släcka lampor. Gå in med disk från vardagsrummet till köket. Och där tog det stopp.
 
På väggen i köket sitter en enorm spindel. Och när jag säger enorm så menar jag att det sitter en korsspindel som är stor som en hamster på väggen. Nä, nu överdrev jag kanske en aning. Men han hade en kropp på ca 2,5 centimeter. Och sen de där hemska äckliga benen som gör att han han ta sig åt alla håll med ett rörelsemönster som skrämmer skiten ur mig. Sa jag att jag är livrädd för spindlar?
 
Världens suddigaste mobilbild. Men där är han. Eller hon. Förmodligen en hon.
 
Jag ringer min vän Åsa för att få moraliskt stöd. Åsa är lugn och trygg och inte det minsta rädd för spindlar. Vi går igenom olika sätt att döda den jäveln på. Jag ratar Åsas förslag då de innebar för stor risk för att han inte skulle dö, utan snarare bli arg och irriterad och döda mig istället. Åsa ratar mina förslag (Nej Erica. Det är ingen bra idé att spraya ihjäl honom med brandsläckaren. Du kommer att få totalsanera lägenheten från pulver sedan. Nej Erica. Hårspray och tändare ska du INTE ta. Du kan sätta eld på lyan.)
 
Tillslut enades vi om dammsugarmetoden. Alltså att jag skulle suga upp den jäveln med dammsugaren. Det var det minst riskabla sättet. Men när jag är inne på mitt tredje försök så får jag nån form av panikanfall. Gråter och hyperventilerar och vet helt ärligt inte hur jag ska ta mig ur det hela levande.
 
A friend in need is a friend indeed. Klockan är nu 23:30. Och Åsa, som inser att nu är det allvar, gör en verklig hjälteinsats. Hon kliver upp, sätter sig i bilen, kör 1,5 mil och kommer hit och dödar spindeln. Hon kommer hit och dödar spindeln.
 
Hon kommer hit och dödar spindeln, och även om hon kanske inte räddade mitt liv så räddade hon min mentala hälsa. En äkta hjältinna! TACK!!!! <3
 
Flemming? Alla äckliga korsspindlar som bor i buskarna utanför mig heter Flemming. De är så stora att de helt enkelt måste ha ett namn. Om någon känner för en mer detaljerad bild kan ni klicka HÄR
 
 

Kommentarer
Axelina säger:

Nej fy fasen!! Såna där spindlar finns hemma hos min mamma med, jag förstår verkligen det där med hyperventileringen! En gång blev jag tvingad att ta hand om en sån, trodde att jag själv skulle avlida..

Svar: Mmm och folk pratar om att de inte är giftiga. Men det har liksom inte med saken att göra...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 09:17:51
Bloggadress: http://ourchristmas.blogg.se
Sofia säger:

Mitt tips är att ta en sko eller stövel och sätta längst ut på ett långt kvastskaft, golfklubba eller liknande. Då kan man på behörigt avstånd mosa spindeln med sulan och se till att den dör snabbt och smidigt. Jag kan garantera att det funkar bra för jag har testat själv.
Dock måste man ju få bort spindelmoset efteråt men det kan förhoppningsvis lösas med dammsugaren.

Svar: Spindelmos är ingen fara. Det kan jag leva med :-) Då är den jäveln död redan.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 10:39:23
Bloggadress: http://sregloh.se
Gabbys Jul säger:

Bläää! Vi hade sånna stora räliga spindlar i det huset vi bodde i innan (en av anledningarna till att vi flyttade) haha! Det värsta av allt var att där var flest i sovrummet! Var alltid tvungen att kolla så där inte var nån innan jag la mig. Äckligt som tusan, är livrädd för dom så jag förstår dig! Snäll vän du har som hjälpte dig :)

Svar: Usch när de är i sovrummet! Kan inte ens föreställa mig paniken!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 10:42:52
Bloggadress: http://gabbysjul.blogg.se
Julia säger:

Fy fan! Känner ångesten bara genom att läsa och se bilden. Har sjuk spindelfobi och den där var ju verkligen vidrig. Hade likadana på landet när jag bodde hemma :O

Svar: De är verkligen fruktansvärda!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 13:55:06
Bloggadress: http://juliaaberglunds.blogg.se
Anne säger:

Jag vill också ha en ÅsaVän!
Faktum är att jag uppfunnit en spindeldödare som är sjukt effektiv. Jag ska ta en bild och lägga på min blogg för jag delar gärna med mig! Den består av ett kvastskaft och en träkloss vinklad på ett så fiffigt sätt att du kan få tag på de otäckingarna oavsett om de sitter i taket, en hörna eller på väggen. Bara att klämma till... Just saying.

Svar: En Åsa-vän borde alla ha!!! Och jag älskar ditt spindeldödartips. Men det har jag ju redan sagt :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 15:23:15
Bloggadress: http://www.miseerywitchen.blogg.se
Therese Bjärstig säger:

Vilken VÄN, håll hårt i henne :-D Å du, keramiken med prickar - uuuunderbar! Du har en alternativ karriärväg öppen som keramiker ju :-D KRAM

Svar: Jag drömde faktiskt om det i somras. Jag hade sagt upp mig (efter 16 år på samma jobb...) och startat verkstad med syrran. Jag och syrran knallade runt i leriga blåställ. Mamma skötte fiket och tog betalt för alstren!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 18:17:45
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Anonym säger:

wow, den där Åsa ska du hålla hårt i, äkta vänner växer inte på träd. Och jag håller med, spindlar är sjukt äckliga.

Svar: Rysliga! Spindlarna alltså. Inte Åsa. Hon är bra hon. Mycket!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 18:35:53
Linda/Candygirl säger:

Vilken hjältinna.. var rädd o den kompisen...


Svar: Det är jag. Hoppas jag. Det får hon avgöra, men jag hoppas att hon tycker att jag är rädd om henne :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-02 | 20:17:25
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Tomtenissan säger:

Underbart berättat...underbar vän. :)

Svar: Hon är underbar! Och tack :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-03 | 13:56:16
Bloggadress: http://tomtenissansjul.blogg.se
Lisas Vinterland säger:

Jag kör på silverline spindelfritt! Jag fick nog när jag såg en feting springa i min säng och sen hittade jag den aldrig! Köpte spindelfritt dagen därpå och sen jag kopplade in den i väggen har jag inte sett skymten av en spindel i mitt rum på två år :)

Svar: Det där var ungefär det bästa jag någonsin läst om! Jag har skrivit till Tomten :-) TACK snälla du för tipset!!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-04 | 01:25:18
Bloggadress: http://lisasvinterland.blogspot.com
Johanna säger:

Vilken vän! <3 Jag är också paniskt rädd för spindlar, hade reagerat precis som du. Konstigt att vara så rädd för ett så litet djur egentligen. Men hjärnan är en konstig manick. ^_^

Svar: Åsa är grym!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-10 | 20:55:01
Bloggadress: http://www.tandskoterskan.net

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback