Att temperera choklad

Okej, igår lärde Heston oss VARFÖR man tempererar choklad. I Kitchen Chemistry-programmet så gick han även igenom HUR man gör när man tempererar. Men när man sitter och läser ett recept vill i alla fall inte jag gå tillbaka till ett videoklipp och titta igenom 20 minuter för att hitta åt den information jag söker. Så det blir en liten repetion.
 
Man smälter helt enkelt hälften av chokladen till en bestämd temperatur, kyler ner den till en annan bestämd temperatur genom att röra i resten av chokladen och värmer den igen till arbetstemperatur. Så klart till en bestämt gradantal återigen.... Då klarar den rumstemperatur, och får ett "bräck".
 
Råkar man istället ha tillgång till en marmorskiva blir allt genast lite enklare. Då smälter man all choklad till den högsta temperaturen. Sen häller man ut tre fjärdedelar av chokladen på marmorskivan och kyler den till den lägsta temperaturen genom att föra chokladen fram och tillbaka över skivan med en palettkniv, degskrapa eller liknande. Sen ska chokladen värmas till arbetstemperatur, och det gör man genom att hälla tillbaka den avsvalnade chokladen till skålen med den sista fjärdedelen som fortfarande är varm.
 
Vilken temperatur den ska värmas, kylas och värmas till igen är olika beroende på om det är mörk, ljus eller vit choklad.
Steg 1: Uppvärmning
Mörk choklad: värms till 44-55 grader
Ljus choklad: värms till 42-46 grader
Vit choklad: värms till 40-44 grader
 
Steg 2: Avkylning
Mörk choklad: kyls till 28-29 grader
Ljus choklad: kyls till 27-28 grader
Vit choklad: kyls till 26-27 grader
 
Steg 3: Arbetstemperatur
Mörk choklad: värms till 31-32 grader
Ljus choklad: värms till 30-31 grader
Vit choklad: värms till 29-30 grader
 
Tempereringen kan testas genom att pensla lite på ett papper, låta chokladen stelna en minut i kylen och sedan bryter. Då märker man om den "bräcker" eller inte.
 
För den som tycker att det här med temperering verkar jobbigt: Det finns genvägar. Köp en choklad som är märkt med Non-Temp och var varsam vid uppvärmningen. Chokladen får inte överstiga arbetstemperaturen 32 grader (om vi pratar mörk choklad) för då "tappar den" tempereringen och måste tempereras igen. Jag har själv aldrig testat att jobba med en non temp-choklad. Men det verkar onekligen väldigt enkelt.
 

Samtliga inlägg från Chokladtemahelgen:
Helgtema: Choklad - angående valet av choklad
Varför ska man temperera choklad? - Heston Blumenthal förklarar chokladens molekylära uppbyggnad. Tycker verkligen att man ska titta på detta!
Att temperera choklad - När man vet varför, då är det dags att lära sig hur!
Åsas strohromsbollar - som dessutom går utmärkt att pimpa nu till Halloween
Chokladiga shopping- och julklappstips - om Tomten behöver lite hjälp och inspiration
Gjuta pralinskal - Läs detta inlägg om du inte har gjort praliner tidigare.
Praliner med salt karamell - ett måste! Prova!
 
PS: Vad tycker ni? Är min lilla "chokladskola" en bra grej? Eller pladdrar jag bara på om en massa saker som ni redan kan? Oavsett vad, alla inlägg är förberedda så jag kör på helt enkelt. Och håller tummarna för att nån lär sig något nytt. I nästa inlägg blir det recept!

Kommentarer
Linda säger:

Den är toppen! Min tanke är att igår ge bort lite hemmagjorda drick och ätbara saker!några lyxiga Praliner skulle passa perfekt! Har redan satt igång en sats glögg på jäsning, hoppas den blir god! :)

Svar: Imorgon får du titta in igen. Då kommer receptet på världens godare praliner :-D
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-19 | 10:24:20
Kati säger:

Chokladskolan är toppen, ska testa det här med att temperera choklad.

Svar: Vad kul att du tycker att den är bra!Ja tempereringen är verkligen hela skillnaden när det kommer till choklad.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-19 | 10:42:02
Karin säger:

Håller med de föregende talarna, chokladskolan är toppen.

Svar: Vad kul att höra! Nu blir jag glad!!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-19 | 11:06:56
Bloggadress: http://pyssel.kratos.se
BittesJul säger:

Mycket bra tips.

Svar: Tack Bitte :-) Hoppas de kommer till nytta!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-19 | 13:10:49
Bloggadress: http://bittesjul.blogg.se/
Nilli säger:

Jag kan den tekniska biten, men är alltid intresserade av smakinspiration, så jag ser fram emot recepten!

Svar: Salt karamell. It's da grymmaste pralinen ever. Kanske inte den mest kreativa och spännande, men oh så len och god.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-19 | 17:43:15
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Sigrid säger:

Jag har länge velat testa att temperera choklad för att få ett mer perfekt resultat, men latheten har tagit över varje gång. I år när julgodiset ska göras ska jag absolut testa att temperera!

Svar: Personligen tycker jag helt klart att det är värt den extratid det tar. Resultatet blir så pass mycket bättre. Så kör hårt vettja :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-21 | 10:30:35
Jessica säger:

Det här är ju, som föregående kommentarer redan nämnt, toppen! Jag är en sann novis när det kommer till godisbak (och har lite prestationsångest gentemot min duktiga storasyster och mamma, för att vara ärlig) så det här var supernyttigt för mig att läsa. Tack!:)

Svar: Men du, allt handlar om träning! Och har du en duktig mamma och en duktig syster så låter det som att det är läge att planera en helkväll så att de får lära dig lite?
Kul att du uppskattade "chokladskolan". Det låg lite jobb bakom, så det är kul att höra att den uppskattas :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-10-23 | 12:53:45
Bloggadress: http://babyitscoldoutside.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback