Mera adventskalendrar!

I morse fick ni chansen att greja nedräkningen och adventslyckan till kidsen. Men nu börjar vi prata allvar. Nu börjar vi prata vuxenkalender. Nu börjar vi prata kalendrar som till och med skulle göra den mest hårdnackade julkritiker lycksalig.Tyvärr utan utlottning denna gång...
Ginkalender och whiskeykalender 
(bilder lånade från www.masterofmalt.com där kalendrarna kan beställas)
 
Vi pratar om en whiskeykalender. En tvättäkta kalender till herrn i huset. Äh, låt oss inte vara knussliga. Man behöver inte vara man för att vilja ha en sådan - även om det rent statistiskt sett är mest män som gillar whiskey. Det är alltså en adventskalender med en liten flaska varje dag. Inget fylleslag, utan en 3:a. För den som förderar gin så finns det även en sådan kalender.
 
Kul idé! Även om de kostar lite väl mycket för att vara prisvärda. För den som vill ha en mer plånboksvänlig kalender med alkoholhalt så får man helt enkelt köra den gamla klassikern: Finsk adventskalender :-)
 
Normalt sett anger jag alltid bildkälla när jag lånar bilder. Men eftersom exakt samma bild förekommer på så många olika ställen så vet jag inte vem som äger bilden - därför skiter jag i länken denna gång!

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Helt seriöst så saknar jag ju en given kalender här - en glöggkalender! Vi får undersöka om det finns på marknaden annars så får vi producera en å saluföra till nästa år :-D

Svar: Men JA! Den vill jag ha! Inte nästa år. NU.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-13 | 15:38:48
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Ulla säger:

Japs, jag har gjort en ölkalender åt min man sedan urminnestider... I början i en ölkorg, sedan i pimpade pringeltuber. Nuförtiden får han ingen kalender, men det var skoj i tiderna att göra en åt honom. Olika ölsorter alla dagar. Whiskyflaskor tänker jag inte shoppa 24 olika!
Årets nyhet som jag hittade var kaffekalender till kapselkokaren. En sådan skulle jag kunna göra...

Svar: Haha nej ska man shoppa 24 whiskeyflaskor så ska han ha varit vansinnigt snäll under de senaste trehundra åren. :-)
Kapselkokarkalendern var ju en riktig höjdare! (förutom för mig personligen som inte dricker kaffe - men jag gillar idén)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-13 | 16:11:09
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Ulla säger:

http://www.pauligshop.fi/paulig-cupsolo-joulukalenteri/62414/dp

2013-11-13 | 16:11:46
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Carro säger:

Hejsan!
Vilken gärlig blogg du har, kul att hitta nåt nytt att följa:)

Jag hoppas dock att du ska kunna hjälpa mig lite ;)
Jag ska göra en presentkorg till min mor och hennes sambo i julklapp (vad ger man liksom folk som redan har allt?). Jag har kommit så långt som att bestämma att jag ska köpa praliner från en lokal tillverkare och en flaska med nåt gott dessertvin, men vad kan man mer stoppa i?
Till saken hör även att jag har 65 mil att köra med korgen när det väl beger sig, så frukt känns en gnutta uteslutet.
Har du några bra tips till mig?

Svar: Hej! Tack för dina fina ord. Välkommen hit :-)
Presentkorg är toppen. Skrev ett inlägg om det för ett par år sedan, jag skickar dig vidare dit: http://tomtensdotter.se/2011/october/julig-presentkorg.html#comment
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-13 | 16:57:45
Bloggadress: http://cajjot.blogspot.com
Nilli säger:

Oh, det där var två julkalendrar helt i min smak! ;) Jag har en wiskey-tokig bror och det har smittat av sig på senare år. Så jag hade inte tackat nej till den, eller Gin-varianten för den delen. Men håller med om att de känns lite väl dyra för att man ska unna sig en.

Svar: Nej det är sanslöst mycket pengar. Dock är det en rolig idé och jag funderar på hur många olika småflaskor man kan hitta åt på diverse olika båtar och vad slutsumman på en sådan egengjord version skulle landa på...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-13 | 17:54:15
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Lillgarden säger:

Haha! Den finska var bara så bra!
Brukar köpa en stor godis kalender till min pappa!
I år blev det ngn med choklad! Tycker han är kul att reta barnbarnen med att hans är STÖRST! ;)

Svar: Haha på nåt sätt har jag känslan av att det är ett typiskt morfarbeteende :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-13 | 18:49:59
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Amandas jul säger:

Svarar här...
Nej, det går inte att dölja i enskilt inlägg utan får ha det såhär fram tills tävlingen är slut..

Svar: Ahh. Drygt.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-13 | 21:42:49
Bloggadress: http://amandasjul.blogg.se
Linda / Candy Christmas säger:

Den där wirrekalendern vore nåt. Men man skulle ju nästan få "smyga" med den.. jag menar - vad skulle folk säga om dom hörde att man tog sig en lite whisky VARJE dag i december, liksom.. haha...

Svar: Äh, bara man inte tar den till frukost så är det ju lugnt :-) Dessutom är det ju inte VARJE dag - bara de första 24 haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-13 | 22:09:50
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Therese Bjärstig säger:

Mmm.... synd vi inte bor närmre varandra, har en affär här som har små miniatyrflaskor med sådan där spännkork, å i mitt skafferi finns 9-11 sorters glögg, å med ditt förråd så skulle vi säkert ha till en kalender åt oss var ju! Alko fria på veckorna å så de med mer krut i på veckosluten ;-D

Svar: Och på lillördag? Och stortisdag?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-14 | 07:17:21
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Liza säger:

Hahaha, den finka kalendern är ju riktigt rolig! :D

Svar: Den är underbar! Nån gång ska jag göra en sån åt mig själv (men med något godare - jag gillar inte öl...)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-14 | 09:34:30
Bloggadress: http://www.christmasmagic.blogg.se
Livsnjutarnas Gourmetkök säger:

Haha, fick oss ett gott skratt när vi såg den finländska julkalendern. Skrattade extra mycket eftersom vi båda är från Finland, har dock aldrig sett denna bild innan.

Vilken julmysig blogg du har, hittade hit från Sara/Vardag.nu.

//Neta & Peppe

Svar: Hej! Haha det kanske bara är i Sverige som den är känd som "Finsk kalender"?

Kul att ni hittade hit. Och kul att ni lämnade ett avtryck.
Ha en fin helg :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-15 | 11:16:33
Bloggadress: http://livsnjutarnasgourmetkok.nu/
Victorias Jul säger:

Så roligt nu när det börjar dyka upp en massa kalenderar även för vuxna

Svar: Håller fullständigt med! Jag börjar fundera på om jag ska hamstra pringlesrör, som Ulla föreslog i kommentarerna ovan. Och göra en rolig kalender till mig själv till nästa år.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-15 | 15:54:21
Bloggadress: http://victoriajul.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback