Keramiktisdag med stake!

Det här med att dreja... Det är ju en gansla lång process med att dreja... Vecka 1: drejning. Sen ska godset torka upp lite, så en eller två veckor senare är det dags att beskicka godset. Alltså att vända på steken och fixa till botten och ytfininshen. Sen ska det torka igen och genomgå första bränningen. Glasera godset och bränna det igen. Det betyder att det tar ungefär 5 veckor från det att en rå lerklump hamnade på drejskivan till dess att man kan hämta hem ett färdigt gods.
 
 
När jag bestämde mig för att göra ett fat som kunde tjänstgöra som adventsljusstake så tog det alltså ett bra tag att gå från idé till verklighet. Med mååånga moment som kan gå fel. Speciellt den röda glasyren... Och ingen tid att börja om. Därför var jag väldigt nervös när jag klev in i verkstaden förra veckan.
 
Men jag är sjukt nöjd. SJUKT nöjd. Sen skadar det ju inte att den röda glasyren matchar de turkosa skålarna jag har gjort tidigare. Så fatet kommer att få ett värdigt liv även efter jul. Så det så :-)
 
Dock blir det ingen keramik för mig idag. Att gå och jobba igår var kanske inte det smartaste jag har gjort i mitt liv... Fortsätter på den puckade banan och jobbar idag - men sen blir det raka vägen hem.
 

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Va rädd om dig <3 Lova att bädda ner dig då du kommer hem1 Å ja, fatet är SJUKT snyggt, du är så duktig! KRAM

Svar: Japp, nu ligger jag nerbäddad i soffan. Och jag har beställt en RUT som kommer och putsar fönster och städar åt mig på torsdag. Så det blir lugnt. Och advent blir det även om köksskåpen inte har torkats ur.KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-26 | 11:04:19
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Linda/Candygirl säger:

Ta det lugnt och krya på dig

Svar: Tack <3 Jo, jag tar det lugnt nu. Advent blir inte så välstädad som jag hade planerat, men det blir ändå. På torsdag kommer RUT hit och tvättar mina fönster :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-26 | 16:21:08
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/
Sara på Vardag.nu säger:

Jag är så jäkla nyfiken på att se det färdig resultatet med fatet och ljusen och hela konkarongen!

Och du... Ta't lugnt. Släng dig (försiktigt) i soffan och sätt igång en box med en bra serie :)

Svar: Jo, jag har slängt mig i soffan och inte gjort ett enda nyttigt handtag ikväll. Och på torsdag kommer RUT hit och putsar mina fönster och städar. Så jag anammar det lugna läget helt klart. Tack för omtanken :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-26 | 21:21:24
Bloggadress: http://vardag.nu
Julpussar säger:

Verkligen ett superfint fat!! Häftigt att kunna dreja (och allt det där andra du nämner) et sånt själv!
Är grymt imponerad! :)

Svar: Tack Carina :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-26 | 22:26:40
Bloggadress: http://julpussar.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback