Julgransutställning på Hotel Birger Jarl

I går morse var det dags för granvernissage och frukostmingel på Hotel Birger Jarl. För 10:e året i rad har de bjudit in svenska designers som alla får styla en gran på sitt eget vis. Nu är inte jag nån som har koll på designers, så jag vet inte om de är kända eller inte - men de har definitivt lyckats med granarna!

Utställningen pågår till den 22:a december.
Knalla in om ni är i krokarna vettja. Kör en AW med en bunt vänner. Drick en drink i baren och knalla runt bland granarna!
 
Claes Carlssons gran är en kitschromantisk historia. Överöst med rosor i röda och rosa nyanser av silkespapper. Enkelt och effektfullt.
 
Min favoritgran av alla granar på utställningen. Grisfesten av Kirsta Kretzschmar är verkligen pyntad med ett överflöd av grisar. Polkagrisar, pepparkaksgrisar och marsipangrisar. Glitter i en grisfestgran? Nope. Korv. Som smaksatts med gran. Den korven kan för övrigt inhandlas på Taylor & Jones. Tyvärr lyckades jag inte få en enda vettig bild av denna gran, så jag rekommenderar er att spana in pressbilderna från utställningen, länk finns sist i detta inlägg.
 
Therese Zetterbergs balettinspirerade gran. Jag gillade känslan i granen, de små tyllklänningarna fick mig att tänka på gammeldagst granpynt av silkespapper. Såna veckade krusiga saker som inte är smällkarameller men lite samma teknik...
 
Naim Josef vann svenska Project Runway förra året.
Hans gran innehåller sporrar, vackra saxar, fingerborgar och nåldynor.
Samt en hel del bilder på honom själv.
 
Vet inte riktigt om detta kan kallas för gran.
Men det är en otroligt tjusig klänning i alla fall.
William Wahlström är ansvarig för denna kreation
 
 Common Affairs hade en intressant gran. En torr och vissen gran. Det blev väldigt effektfullt med de bruna barren, nästan en lite rostig känsla. En gran som jag gillade väldigt mycket, på något konstigt sätt!
 
 En väldigt suddig bild på gårdagens musikunderhållning:
Bo Kasper Sundström sjöng julsånger, väldigt stämningsfullt!
 
 Hittade bästa frukostsällskapet, nämligen Helena (många känner henne från Hellys Jul, numera bloggar hon på Amelia.se). Alltid lika trevligt att träffa dig. Och lillprinsen... Mmm!!! Btw, hur känner man igen en bloggare? Kameran är alltid i högsta hugg!
 
 Och ett hemskt foto på oss tillsammans - men vi har kul och det är huvudsaken :-)
 
Jag lyckades med konststycket att enbart fotografera jättemörka eller jättesuddiga bilder. Hopplöst utan stativ ju...HÄR är Helenas inlägg från utställningen och HÄR finns pressbilder för den som vill se bilder som är bra mycket snyggare än mina. Det finns dessutom ytterligare 4 granar som inte fastnade i min kamera. Det är betydligt fler bilder än de som visas direkt i länken. (Klicka på vilken som helst så öppnas ett bildspel med ett tjugotal bilder)

Kommentarer
Therese Bjärstig säger:

Tack för bildkavalkaden, ackompanjerade mitt julte och lussebulle på ett fint sätt, nu ska jag dra å träna då jag fått morgonens julinjektion! KRAM

Svar: Träning låter livsfarligt ihop med julinjektioner ;-)
KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-29 | 08:20:43
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
Jul hos Linda säger:

Härligt värre! Rosor i granen, vilken hit!

Svar: Visst var den vacker!!?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-29 | 08:55:41
Bloggadress: http://julhoslinda.blogg.se
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Jag gillade rosgranen-det känns som att den är ganska lätt att anpassa till sitt egen hem vad gäller färgskala. Skulle kunna tänka mig antingen en vinterkrispig med vita och champagne-färgade rosor eller en gothig historia-svart plastgran med mörkröda/mörklila och svarta rosor

Svar: Haha åhh vad jag har svårt för det där med svarta granar. Även om jag är, och alltid har varit, hårdrockare så är det inget som visar sig i mitt hem. (jo, en och annan döskalle, men thats it). Och i december byts musiken dessutom ut mot Frank Sinatra och Dean Martin haha
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-29 | 08:59:35
Bloggadress: http://metalanna.blogspot.com
Linda / CandyChristmas säger:

Häftigt. Synd det är så långt dit.

Svar: Ja det blir ju en bit bara för en AW :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-29 | 09:26:46
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Jessica säger:

Den där rosgranen är helt fabulös! Älskar de där rosa och röda tonerna.

Svar: Den var fantastisk. Så färgglad och rolig :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-29 | 13:46:16
Bloggadress: http://julilaloland.blogspot.se/
Ulla säger:

Therese Zetterbergs gran fick mig att tänka på Tove Janssons osynliga barn (Det osynliga barnet och andra berättelser). Är man finladssvensk så är man. Klänningen är snygg!

Svar: Den har jag inte läst. Jag höll mig till Vem kan trösta Knyttet :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-29 | 20:59:00
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Ulla säger:

http://fc.guc.se/[email protected]/FOV1-0001B7D5/Ber%C3%A4ttelsen%20om%20det%20osynliga%20barnet.pdf?Plugin=Box
Ifall du vill bekanta dig med Ninni :)

Svar: Tack :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-30 | 08:21:51
Bloggadress: http://jouluni.blogspot.fi
Nilli säger:

Jag måste nog ta och boka in en resa till Sthlm nästa år för det här vill jag verkligen se live!

Rosgranen är ju bara så fin, lätt att göra själv också! Den "döda" granen gillar jag också väldigt mycket. Och Naims gran var ju störtskön. Tydligen verkar "teal" (och inte minst påfågelfjädrar) vara det hetaste bland juldekorationer i USA just nu...

Svar: Mmmm jag älskar det turkosa. Men det är min färgsättning i hemmet resten av året så under julen bör det bytas ut... Men en sak som jag skulle vilja nån gång ha är en riktigt "frostig" färgsättning. Vitt, silver, turkost. Narnia. Det får nog bli i hallen nåt år.
Och ja! Ta dig till Sthlm. Du skulle älska det :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-01 | 01:02:44
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback