Det blir jul i alla fall!

Hej världen! Håller ni på att röja inför advent? Här ligger jag efter som sjutton efter veckans sjukstuga, så i år blir det inte en lika grundlig adventsstädning som jag egentligen skulle vilja. Men som min kloka mor påminde mig om igår: Det blir jul i alla fall!
 
Det är ju en himla tur. För sjutton så hemskt det vore om det inte skulle bli advent och jul för alla er andra bara för att jag inte har hunnit städa kaosskåpet ute i hallen! Skulle känna mig som en grymt dålig människa då :-/
 
Igår morse åt jag en riktig retrofrukost. Nyponsoppa och glass.
Fy sjutton så gott det var. Lite bortglömd i all sin enkelhet!
 
Nu sitter jag och dricker en kopp the framför Nyhetsmorgon. De fixar med adventskalendrar idag. Jag blir lite fashinerad av det här med TV och jul. I tidningarna drar julen igång i oktober. Då finns det bra med tid att inspireras, bestämma sig, förbereda, skaffa material och utföra. Bra saker för en stressfri jul. Men i TV så börjar julperioden runt nu. Idag så pysslar de som sagt med adventskalendrar.
 
Lek med följande tanke: man har inte tänkt tanken med paketkalender tidigare. Utan inspireras av programmet. Då har man en vecka på sig att fixa material och färdigställa kalendern, skaffa 24 paket (eller dubbelt om det finns två barn - om det finns fler barn än så så hoppas jag att man lägger ner idén att fixa paketkalender på en vecka) och sedan slå in paketen.
 
Seriöst? Inte konstigt att folk är stressade. Och gör av med alldeles för mycket pengar. Så jag avslutar detta inlägg med en uppmaning att prioritera samt en upprepning av min mors kloka ord: Det blir jul i alla fall!
 
***
Just ja. Idag är sista chansen att tävla om ett durkslag.
Vill du vara med och tävla? Klicka HÄR

Kommentarer
Linda / Candy Christmas säger:

jag måste slå in ungens paket i veckan... fyra stycken- det ska jag väl hinna

Krya på dig. Jag tänkte börja smyga upp gardiner och sånt här framemot veckan.

Svar: Det hinner du helt klart :-)
Och tack. Idag känns det bättre, så det blir jobb idag. Ha en fin vecka!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-24 | 09:25:03
Bloggadress: http://www.candygirl.nu%20/candychristmas
Lillgarden säger:

Så sanna ord!
och ord jag verkligen försöker leva efter inte bara till jul.
Skit i om hela huset inte är städat och fönsterna putsade! Det blir jul ändå! Och det är inget som säger att det inte blir en bra jul för det!

Svar: Word!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-24 | 10:29:42
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Nilli säger:

Vad kul att du mår bättre, själv blev jag kräksjuk 18 december förra året, det gick över på två dagar, men det var ändå ganska fruktansvärt, eftersom man var HELT SLUT efteråt. Men tack och lov hade jag varit ute i god tid med det mesta så, så jag behövde bara rata en kaksort i mina presentaskar och fick panikslå in ett par julklappar, annars behövde jag inte kompromissa på något!

Jag kommer ihåg ett år då de gjorde pepparkakshus i SVT Morgon, på julafton!?! Har man inte bakat sitt pepparkakshus innan julafton bör man släppa den tanken... Det dumma är nog att folk tycker det är "för tidigt" att snacka jul i oktober/början på november för "det är inte jul än", men så är det ju också de som stressar sönder sig när julen väl kommer...

Svar: Jodå. Nu börjar det gå åt rätt håll. Idag blir det jobb - hoppas bara att det håller.
Men åh stackars. Fy sjutton för att få kräkis precis innan jul. Även om det går över så blir man ju inte "i form" direkt. Inte jag i alla fall. Det brukar alltid vara några dagar efteråt när jag bara vill ha typ bananer och nyponsoppa...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-24 | 14:34:13
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Jag tror som du säger-det blir jul iallafall och att vill man ha en extra-allt jul så får man börja i november. Jag gör så att sätter upp de julpynt jag måste ha (adventsstjärna i fönstret och adventsstaken med levande ljus) den första advent. Vill jag ha mer sätter jag upp det-vill jag inte har jag det viktigaste.

Jag tror på att plocka det som familjen och du själv tycker är viktigaste på jul. Jag har valt bort julgran (pga planlösning och mina busiga katter) men jag måste ha en speciell tvål från Lush.

Svar: Åh Lush har så goda dofter, men tyvärr pallar jag inte att gå in i deras butiker. För mycket, får huvudvärk efter 30 sekunder och tycker att allt luktar lika. I butiken alltså. EN tvål utanför butiken är grymt väldoftande.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-24 | 15:01:31
Bloggadress: http://metalanna.blogspot.com
Sara på Vardag.nu säger:

Nyponsoppa! Testade ett eget recept på lite sen, på nyponskalsmjöl och grejer. Sjukt enkelt att göra själv! Om man vill kunna ställa sötman själv :)

Svar: Åh jag har aldrig testat att göra egen nyponsoppa. Men å andra sidan... Nyponmjölet är rackarns så dyrt jämfört med en förpackning pulver (som enligt min mening är ett av de bättre halvfabrikaten) Det vore dock skoj att prova nån gång :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-24 | 18:04:48
Bloggadress: http://vardag.nu
Johanna (Johannas julblogg) säger:

Du har en klok mor! Jag har ett par paket kvar att köpa till kalendern och sen ska de ju slås in, men det ska jag väl hinna! Måste göra något av chokladbitarna jag köpt åt mig själv också!

Svar: Jo hon är ju det. En av de klokaste jag känner :-)
Skönt att du ligger bra till på den fronten. Ett par klappar fixar du lätt. You go, girl :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-24 | 18:49:29
Bloggadress: http://johannasjulblogg.blogspot.com
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Läste ditt Lush-svar ovan. Om du vågar chansa så har ju Lush även en webshop.

Svar: Har du något tips på nån god doft? Jag vet ju att jag luktat på en massa goda, men inte VAD jag har luktat på :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-25 | 08:42:13
Bloggadress: http://metalanna.blogspot.com
CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö säger:

Just nu finns jultvålen Snow Globe, underbart citrusdoftande. Bland badbomberna är mina favoriter Lord of Misrule och Phoenix rising.

Svar: Tack för tipsen :-) Om inte annat kan jag stå i dörren och vråla till en expedit haha :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-26 | 23:24:34
Bloggadress: http://metalanna.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback