Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Keramiken. Lära sig av misstagen. Inse att allt inte kan bli bra. Inte alltid. Lära av misstagen. Även om jag inte direkt kan klassa mig som nybörjare längre så är jag heller inte någon gammal räv. Jag får saker och ting att fungera men jag har inte den där genuina kunskapen. Jag bara gör. Och kan kanske inte se riskerna i förväg (även om jag i efterhand börjar kunna förstå vad som gick fel de gånger det går åt helvete)
 
 
Som här till exempel. Mitt första försök till en pigljusstake. Kom in på keramiken, såg den på hyllan, kände mig grymt grymt nöjd. Den röda glasyren är så himla svår att lyckas med. När den blir snygg är den fantastisk, och när den blir ful så är det näst intill bara att slänga. Men denna blev snygg. Sådär härligt mörkröd och sjuttiotalig och gillestuga och fulfuru - men på ett bra sätt.
 
Sen vände jag på den.
 
 
Morr. Halva ugnen sitter kvar i botten. Glasyren har runnit, och fastnat i ugnen. På flera ställen. På undersidan sitter en del av ungsplattan (rätt begrepp? inte en susning!) kvar, fastsmält i glasyren. Och på kanten har det fastnat igen, men där vann ugnen kampen, så där har det försvunnit bitar.
 
Jag vet vad det beror på. Nu alltså. För tjock glasyr. Glasyr på undersidan av godset (vilket funkar alldeles utmärkt på exempelvis den vita eller turkosa glasyren) och att godset inte ställdes på "tassar" för att komma upp en bit. Jag som tyckte att jag varit så noga och tagit bort rejält mycket av glasyren på kanterna. Men tydligen inte tillräckligt.
 
Morr.

Kommentarer
Anne säger:

Men jag vet! Några små möbeltassar runt om på undersidans kant och den vore perfekt på mitt vardagsrumsbord! Perfekt!

Svar: Möbeltassar. Där sa du något! :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-20 | 10:34:22
Bloggadress: http://www.miserywitchen.blogg.se
Linda / Candy Christmas säger:

Äh....det gör väl inget. .. den är ju skitsnygg ändå. .

Svar: Jo... Men jag morrar för att den kommer att skada bordet/bänken/hyllan eller vad den nu står på. SÅ illa är det ställt med undersidan... Så MORR.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-20 | 11:33:24
Bloggadress: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Henrietta säger:

Ja, man lär så länge man lever... men så snygg! Sluta morra! :-)

Svar: Jo... Men jag morrar för att den kommer att skada bordet/bänken/hyllan eller vad den nu står på. SÅ illa är det ställt med undersidan... Så MORR.
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-20 | 15:37:55
Denise - Min Glittriga Jul säger:

Men va fin! Och den röda glasyren är ju hur fin som helst!

Svar: Tack Denise!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-20 | 16:15:04
Bloggadress: http://minglittrigajul.blogg.se
Annas Strålande Jul säger:

Vad synd med undersidan! Den blev ju annars hur fin som helst, ju!

Svar: Mmm... Och det tråkiga är att det som fastat på undersidan sticker ner så pass att det kommer att repa bordet... Men tack! För jag håller med om att den blev fin annars :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-20 | 18:57:34
Bloggadress: http://julstralandejul.blogspot.com
Lisa säger:

Äh, undersidan syns ju inte. Och att den är lite kantstött gör den ju bara snyggare! ;)

Svar: mmm... Den syns kanske inte... Men den repar underlaget som den står på.....
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-11-20 | 21:16:39
Bloggadress: http://bjorkvagen1.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback