Lax med thaismaker

I fredags gjorde jag något som jag aldrig gjort förut: jag BETALADE för lax. Skandal :-) Fördelen med att ha en fiskande far är ju att sånt brukar finnas i frysen - det finns liksom gratis i älven. Men den här gången var det tomt, och eftersom jag är inne i en fiskperiod nu så var det inte annat att göra än att gå till affären, hiva upp plånboken och betala för det.
 
Nån gång måste ju vara den första. Kanske var på tiden dessutom..? Vid 34 års ålder kanske var är dags... Fick middagsbesök av världens bästa Mia, så då passade jag på att laga thailax. Som i princip all mat som lagas i mitt kök är det enkelt som bara den.
 
 
Thailax
 
2 personer
1 msk sesamolja
1 msk soya
1 tsk honung
½ lime
vitlök (3 klyftor... eller efter behag)
1 rejäl bit ingefära (tumstorlek x 2)
Färsk chili efter behag (1 röd chili tycker jag är lagom)
 
300 gram laxfilé
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Riv ingefäran, pressa vitlöken och finhacka chilin. Pressa lime. Blanda sedan med sesamolja, soya och honung.
  3. Lägg laxen i en ugnsfast form och stryk på marinaden.
  4. Tillaga i ugn i ca 10-15 minuter, beroende på laxens tjocklek.
 
Till denna fisk brukar jag bara ha en sallad. Denna gång fick det bli med ruccola, tomater, mango och sockerärtor.
 
Köper man lax i charkdisken så se till att be om stjärtbiten. Betydligt trevligare kött än mittenbiten. Dessutom inga ben, bara en sån sak. Detta är en helt perfekt bjudrätt om man är många. Det är ju inte jobbigare att tillaga en hel stor filé jämfört med en mindre stjärtbit.
 
Eftersom jag är inne i en fiskperiod så tar jag tacksamt emot tips på goda sätt att tillaga firren. Come on, give it to me! Vad är det bästa du vet i fiskväg?

Kommentarer
Paperback Lover säger:

Hej Ica, vad kul att att jag hittat din blogg! Älskar mat, fint att få inspiration.

Jag brukar tillaga lax helt naturell och göra en kall sås med creme fraiche, mosad mango (typ en fjärdedels mango, resten hackar jag upp och har i salladen till), hackad röd chili, citron, salt och peppar. Och så sallad till, precis som du, med en thaidressing till. Men det är mest på sommaren vi äter det, så man kan grilla laxen.
Kram!

Svar: Och nu hittade jag till dig också! Underbart, jag som behöver boktips! Har varit inne i en period där jag knappt läst något alls, men nu börjar suget komma tillbaka. Och du har ju hur mycket tips som helst. Ska gräva ner mig i din blogg i helgen känner jag :-)
Den där såsen låter toppen! Den MÅSTE jag testa. Den är förmodligen supergod till kyckling också!

KRAM
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-30 | 08:53:50
Bloggadress: http://paperbacklover.blogspot.se
Melody säger:

Det där receptet ska jag absolut testa!
Jag brukar saltbaka laxsida i grovsalt när vi är många.
Så enkelt och gott, serverar med kall sås, men ditt recept här verkar ju
betydligt roligare. Av någon konstig anledning gillar jag inte färska tomater till fisk, i övrigt kommer jag härma din sallad också.
Kram
Melodys matte

Svar: Åhh det är ju supergott med saltbakad fisk. Och saltbakad färskpotatis.... Mumma!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-30 | 09:05:48
Bloggadress: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Johanna säger:

Min man fick en fiskrök i julklapp av sina äldsta döttrar, det är otroligt gott med rökt lax!

Svar: Åhhh rökt fisk är ju underbart gott! Undra om det kan vara så att det blir varmrökt lax till middag någon dag i helgen? Tack för påminnelsen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-30 | 20:32:39
Bloggadress: http://livet-enligt-johanna.blogspot.com
Sanna säger:

Vilken kul kryddning. Låter gott!

Svar: Super! Och ungefär tre minuters längre arbetstid jämfört med att salta och peppra bara :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-01-31 | 20:15:05
Bloggadress: http://engnuttasocker.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback