I en annan del av världen...

...finns en lummigt grön oas där husen är byggda av trä och där detaljer får finnas av den enkla anledningen att det är vackert. Husen är översållade med snickarglädje och detaljer. Man kan titta hur länge som helst. Man hittar nya saker hela tiden.
 
 
Denna del av världen ligger i Hagalund, Solna. I utkanten av ett miljonprogramområde som i folkmun går under namnet Blåkulla. Denna kontrast mellan världar kan kännas smått absurd ibland. När jag befinner mig bland de gamla husen så är det som att ha klivit in i garderoben och hamnat i Narnia eller nåt. Sen höjer man blicken ovanför lusthusets tak och möts av Blåkullahusen. Skumt!
 
 
 
Det är här jag tillbringar mina tisdagar. Det är en öppen verkstad (öppet måndag - torsdag), men det är inte någon kursverksamhet. Däremot finns det så klart folk som vet vad de pysslar med på plats - det tackar vi nybörjare för. Vem som helst får komma dit, och antingen så betalar man för en hel termin (800 kr) eller per gång (80 kr). Allt material (lera, engober, glasyr) finns där, så man köper på plats. Man betalar helt enkelt för leran per kilo och gör något kul. Antingen låter man leran vara naturell, eller så målar man med engober. Nästa gång man kommer dit så har Karin (som förestår keramiken) sett till att godset genomgått första bränningen; skröjbränningen. Nu är godset redo för att glaseras. Sen ska det brännas igen. Därefter så väger man det färdiga godset och betalar igen för bränning och glasyr.
 
Nån som blev sugen? HÄR kan du läsa mer. Titta in vettja :-)
 

Kommentarer
Anna säger:

Jag blev sugen :) Hade jag huserat i dina trakter hade jag kommit förbi och provat. Keramik verkar hur kul som helst! Och vilka fantastiska hus! Som en liten stad i staden.

Svar: Mmm det är fantastiskt. Men finns det inget bra ställe i närheten av dig? Så får du önska dig en kurs i födelsedagspresent eller något av familjen. Egentid liksom :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-11 | 09:19:53
Bloggadress: http://trasslanna.wordpress.com
Fisan säger:

Visst är de husen helt fantastiska! Jag cyklar förbi där när jag cyklar till och från jobbet. Backen upp från Solna Centrum är fruktansvärd men det får man stå ut med.

Så det är där man kan leka med lera...

Svar: Sugen...? :-)
Försökte kommentera hos dig igår men det strulade. Men attans så fina mössor du virkat!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-11 | 12:07:27
Bloggadress: http://rdetbarajageller.blogspot.se/
Sofia säger:

Bra tips! Det är jättekul att jobba i lera men inte alltid så lätt att hitta nånstans där man kan få hjälp med bränningen.

Svar: Nej precis. Det är ju inte direkt så att man har en brännugn stående i ett hörn i vardagsrummet...
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-11 | 12:59:33
Bloggadress: http://sregloh.se
Linda säger:

Smidigt sätt. Det verkar så kul.

Nu ska jag dammsuga lite... dock utan att smälla i lådor denna gången. jag lovar!

Svar: Det är verkligen toppen. Är så glad att jag hittade dit. Ibland kan jag känna mig stressad på vägen dit (måste flexa ca 30 minuter för att hinna) men när man väl kommer dit så rinner allt liksom bort...
Höll huvudet för dammsugning idag?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-11 | 16:22:24
Bloggadress: http://www.candygirl.nu
Angela säger:

Men där har jag ju bott. På blåkulla. Längst bort och längst upp. Herrejävlar vilket sug jag fick i magen när jag såg bilden. Haha!

Svar: Oss Solnatattare emellan ;-)Positivt eller negativt sug?
Men visst är det vackert borta vid Villa Odin?
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-12 | 17:45:32
Angela säger:

Positivt sug. Många roliga minnen!
Skulle jättegärna flytta tillbaka en sväng till tokholm och plugga lite om det inte vore för bostadsmarknaden. 31 år och inte jättesugen på studentlya. ;)
Ja, det är det där som är så fantastiskt. Dom små smultronställena som gör att man liksom glömmer lite vart man befinner sig. =)

Svar: Nej det är ju nackdelen med den här stan. Ont om bostäder är det gott om :-(
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-02-14 | 14:20:30

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback