Saffransscones

Saffransscones är en favorit sedan många år tillbaka. Faktum är att det allra första receptinlägget på Tomtens Dotter bland annat innehöll ett recept på saffransscones. En latmaskvariant som är hur god som helst. Men det finns ju ingen anledning att fuska när det är precis lika enkelt, precis lika gott och väldigt mycket billigare att göra det själv.
 
Ingefära är en favorit till saffran. Det finns en jättegod Ingefära- och apelsinmarmelad som är supergod till dessa scones och som är mitt standardval. Denna gång var jag dock lite wild and crazy och testade en marmelad med päron och ingefära. Väldigt smaskigt även det.
 
 
Saffransscones á la Tomtens Dotter
I vanliga fall har jag alltid havregryn eller rågmjöl i scones. Och bara liiite socker. Men just saffransscones vill jag gärna ha lite mjukare, lite lyxigare, lite sötare. Det är trots allt bara jul en gång om året...
 
0,5 dl hett vatten
1 kuvert saffran
4 dl vetemjöl
0,75 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
50 g smör, kylskåpskallt
1 krm salt
eventuellt 1 msk råsocker
 
 
Gör så här:
  1. Blanda saffran med hett vatten. (om saffranet är hela saffranstrådar: stöt det i mortel först)
  2. Blanda socker, mjöl och bakpulver i en skål. Tärna smöret och "kläm ihop" mjöl och smör till en grynig och smulig massa.
  3. Blanda ner mjölk och saffransvatten och blanda till en smidig deg.
  4. Baka ut degen till 4 kakor och nagga dem. Jag brukar dessutom strö på lite råsocker om jag har det hemma, då blir det lite härligt "krisp" på ytan.
  5. Grädda 12 minuter 180 grader i varmluftsugn eller 200 grader i "vanlig" ugn
 
 Så här mysigt hade jag det på första advent.

Imorgon blir det mera saffran. Sara, med den härliga matbloggen vardag.nu gästbloggar här och bjuder på ett smaskigt middagstips. Missa inte det.

Kommentarer
Ann-Sofi MATSAFARI säger:

Frukostlyx:)

Svar: Japp. Det måste man ha!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-07 | 14:14:08
Bloggadress: http://matsafari.matmolnet.se
Nilli säger:

Det åt vi också på första advent, faktiskt första gången jag gjorde saffransscones, men det blev supergott. Ingefära- och apelsinmarmelad låter galet gott till. Vi tog vanlig apelsinmarmelad som vi hade hemma...

Svar: Det funkar ju hur bra som helst det med!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-07 | 14:14:54
Bloggadress: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Caroline säger:

Jättefina bilder! Gjorde att jag blev sugen på att testa saffransscones :)

Svar: Haha ja testa! Det är skitgott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-07 | 15:02:02
Bloggadress: http://hotellmariefred.se
milla säger:

Men vad gott det måste jag testa:)

Svar: Gör det! Det är lite av en mänsklig rättighet så här i adventstider :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-07 | 17:15:30
Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Therese Bjärstig säger:

Lär jag baka, ev redan i morgon. Idag gjorde jag saffransbullar, svor ve å förbannelse då jag inte trodde de jöste, men de blev de luftigaste och godaste jag någonsin bakat! Tre av dem ligger nu i min mage tillsammans med vinkokta musslor med vitlök och två glas vin, en röra utan dess like ;-D KRAM

Svar: Haha var det mitt recept du testade eller? Jag har aldrig varit med om att det inte jäser nämligen - det brukar snarare bli ett stort monster... MUSSLOR. Fy sjutton vad gott. Det var länge sen!
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-07 | 17:34:00
Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
pilla säger:

Jag gjorde också saffransscones för ett tag sedan. Så gott!

Svar: :-) såååå gott :-)
Erica AKA Tomtens Dotter

2013-12-09 | 09:19:11
Bloggadress: http://pernillabredolt.com

Lämna gärna en kommentar:
Jag besvarar dina kommentarer här så snart jag kan. Om du uppger din mailadress får du även mitt svar via mail.

Dock tycker jag att det är stentråkigt med kommentarer i stil med "Hej, kom och titta på min blogg!" Det betraktar jag som spam. Läs istället inlägget, och skriv en kommentar om det du just har läst. På så sätt blir jag förmodligen intresserad av dig och kikar in i vilket fall som helst ;-)

Ha en bra dag.
Kram Erica

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback